KURZ ZNAKOVÝ JAZYK 3A A 3B (PRO STUDENTY, JEJICHŽ PRVNÍM JAZYKEM JE ČEŠTINA) Vyučující: Milena Čiháková (3A), Petr Vysuček - od prosince 2009 Lenka Wiesnerová (3B) V průběhu studia tohoto kurzu se student seznámí se závažnějšími problémy komunikace Neslyšících, osvojí si složitější lexikální a gramatické konstrukce z českého znakového jazyka i způsoby jeho užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení složitější znakové zásoby a specifických gramatických rysů českého znakového jazyka souvisejících s jeho simultánností a prostorovostí (nemanuální chování, klasifikátory, specifikátory velikosti a tvaru, směrová a prostorová slovesa apod.). Výuka bude založena na osmi tématech, ve kterých se budou procvičovat gramatická pravidla českého znakového jazyka, zaměříme se na procvičování zpětné vazby, zdůrazníme úlohu mimiky v českém znakovém jazyce, povedeme rozhovory s Neslyšícími na nejrůznější témata z běžného života, student bude schopen vyprávění souvislého příběhu v českém znakovém jazyce a současně rozumění delšímu projevu v českém znakovém jazyce. Dvakrát nebo třikrát za semestr bude natočen videozáznam projevu každého studenta, dvakrát nebo třikrát za semestr se procvičovat porozumění projevu neslyšících z videozáznamu, rozšiřování slovní zásoby, prstové abecedy, aktivní znalost nejběžnějších specifických znaků. Témata:
1. Moje povolání a situace v práci,
2. Úřad, banka, policie, soud,
3. Dobré a špatné životní zážitky,
4. Olympiáda letní i zimní, sport Neslyšících,
5. Cestovní kancelář, dovolená u moře a na horách,
6. ZOO, Safari, Zvířata v přírodě,
7. Svět, kultura, cizí státy, politika. KURZ ZJ ? KULTURA , IDENTITA 3 (PRO STUDENTY, JEJICHŽ PRVNÍM JAZYKEM JE ČESKÝ ZNAKOVÝ JAZYK) Vyučující: Petr Vysuček
1. Identita a svébytnost Neslyšících jako kulturní a jazykové menšiny.
2. Postavení neslyšících v české společnosti.Vnímání neslyšících většinovou společností ve světovém kontextu.
3. Tlumočení znakového jazyka v České republice i ve světě.
4. Pojetí profesionálního tlumočníka a spolupráce s ním.
5. Etický kodex tlumočníka.
6. Zákon o znakové řeči č.158/98 Sb.a možnost jeho uplatnění v praxi.
7. Různé přístupy k osobám s různou ztrátou sluchu. Jejich různé potřeby a požadavky.
8. Pravidla a společenské normy Neslyšících ve srovnání s normami slyšících.
9. Jazyk, kultura, tradice a zvyky Neslyšících.
10. Hodnotový žebříček českých Neslyšících.
11. Problémy Neslyšící v různých životních obdobích.
12. Různé formy dorozumívacích strategií sluchově postižených.
13. Specifické rozdíly v neverbální komunikaci u slyšících a neslyšících lidí.
14. Přístupy většinové společnosti k neslyšícím lidem.
15. Diskuse o tématech respektující potřeby a hlubší zájem samotných studentů.
Zvýšení a upevnění jazykové kompetence v ČZJ: náročnější gramatické struktury v ČZJ (studenti, jejichž prvním jazykem je čeština); kultivovanost projevu v ČZJ (studenti, jejichž prvním jazykem je ČZJ).