Kurz Znakový jazyk 2A a 2B (pro studenty, jejichž prvním jazykem je čeština) * Vyučující: Milena Čiháková * Obsah kurzu: V průběhu studia tohoto kurzu se student podrobněji seznámí s problematikou komunikace Neslyšících, osvojí si složitější lexikální a gramatické struktury z českého znakového jazyka i způsoby jejich užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení znakové zásoby a specifických gramatických rysů znakového jazyka souvisejících s jeho simultánností a prostorovostí (nemanuální chování, klasifikátory, specifikátory velikosti a tvaru, směrová a prostorová slovesa apod.). Výuka bude probíhat na základě dvanácti témat, v nichž se bude procvičovat dosavadní znalost gramatiky českého znakového jazyka, procvičování zpětné vazby, úloha mimiky v českém znakovém jazyce, schopnost vedení rozhovoru s Neslyšícím, vyprávění souvislého příběhu ve znakovém jazyce, rozumění delšímu projevu v českém znakovém jazyce. Dvakrát nebo třikrát za semestr bude natočen videozáznam projevu každého studenta, dvakrát nebo třikrát za semestr se bude procvičovat porozumění projevu neslyšících z videozáznamu Témata:
1. Škola, rozvrh hodin, vyučovací předměty,
2. Práce, povolání,
3. Nákupy, snídaně, oběd, večeře, vaření,
4. Počasí: Jaro, Léto, Podzim, zima,
5. Doprava v ČR,
6. Stěhovaní, bydlení, nábytek,
7. Co děláte v domácnosti?,
8. Vlastnosti člověka,
9. Osobní hygiena,
10. Nemocnice, nemoc, lidské tělo,
11. Oblečení,
12. Dovolená, cestovaní, cizí státy. KURZ ZJ ? KULTURA , IDENTITA 2 (PRO STUDENTY, JEJICHŽ PRVNÍM JAZYKEM JE ČESKÝ ZNAKOVÝ JAZYK) Vyučující: Petr Vysuček
1. Identita a svébytnost Neslyšících jako kulturní a jazykové menšiny.
2. Postavení neslyšících v české společnosti.Vnímání neslyšících většinovou společností ve světovém kontextu.
3. Tlumočení znakového jazyka v České republice i ve světě.
4. Pojetí profesionálního tlumočníka a spolupráce s ním.
5. Etický kodex tlumočníka.
6. Zákon o znakové řeči č.158/98 Sb.a možnost jeho uplatnění v praxi.
7. Různé přístupy k osobám s různou ztrátou sluchu. Jejich různé potřeby a požadavky.
8. Pravidla a společenské normy Neslyšících ve srovnání s normami slyšících.
9. Jazyk, kultura, tradice a zvyky Neslyšících.
10. Hodnotový žebříček českých Neslyšících.
11. Problémy Neslyšící v různých životních obdobích.
12. Různé formy dorozumívacích strategií sluchově postižených.
13. Specifick é rozdíly v neverbální komunikaci u slyšících a neslyšících lidí.
14. Přístupy většinové společnosti k neslyšícím lidem.
15. Diskuse o tématech respektující potřeby a hlubší zájem samotných studentů.
Zvýšení a upevnění jazykové kompetence v ČZJ: gramatika ČZJ v běžné komunikaci (studenti, jejichž prvním jazykem je čeština); pojmenování hodnot Neslyšících (studenti, jejichž prvním jazykem je ČZJ).