Charles Explorer logo
🇨🇿

Výchova a vzdělávání neslyšících

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN100125

Sylabus

Kurz navazuje na většinu oborových kurzů vyučovaných v prvním ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících, s některými z nich se částečně prolíná (zejm. s Kulturou českých neslyšících a s Dějinami hluchoty), jiné oborové kurzy uvozuje (zejm. Úvod do komunikačního modulu a Modul komunikační 1, 2,

3).    Během kurzu by studenti měli, na základě kritické práce s texty, získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o dnešní podobě vzdělávání Neslyšících (a obecněji o vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Velký důraz je kladen jednak na pochopení zásadního vlivu vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku, jednak na znalost relevantních legislativních norem a jejich aplikaci na konkrétní situace a jevy.   Součástí kurzu jsou exkurze do všech pražských škol pro sluchově postižené a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.).   Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají) - školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní - základní - sekundární - terciální vzdělávání - integrace, inkluze - raná péče - poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra - internáty, domovy mládeže - kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové  - rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy - maturitní zkouška, testování žáků

5. a

9. ročníků ZŠ… - FRPSP, EKOV, AP3SP... - česká "školská" legislativa - mezinárodní "školská" legislativa - historie vzdělávání neslyšících u nás - historie vzdělávání neslyšících v zahraničí - současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích - porovnání se situací u nás

Anotace

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v ČR - v historickém a mezinárodním kontextu.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.