Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do komunikačního modulu

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN100127

Sylabus

Kurz navazuje na většinu oborových kurzů vyučovaných v prvním ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. na předmět Výchova a vzdělávání neslyšících), jiné oborové kurzy uvozuje (zejm. Modul komunikační 1, 2, 3 a Praxe komunikační). 

V kurzu jsou prezentovány různé komunikační přístupy užívané ve vzdělávání Neslyšících (a obecně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Na základě kritické práce s texty si studenti ujasňují vztahy a souvislosti mezi celkovým (filozofickým) nahlížením na N/neslyšící, volbou a kombinací komunikačních kódů (mluvená čeština, psaná čeština, znakovaná čeština, český znakový jazyk, vizualizovaná čeština...) a jejich vzdělávacími (a v přímé návaznosti na to i společenskými) možnosti a perspektivami. Cílem kurzu je pochopení východisek, principů a cílů vybraných komunikačních přístupů, a to jak současných, tak historických, u nás i v zahraničí.  

Součástí kurzu je exkurze do Střední školy, Základní školy a Mateřské školy Štefánikova 549, Hradec Králové.  

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- Monolingvální a monokulturní přístupy

- Bilingvální a bikulturní přístupy

- Totální komunikace: filozofie a metoda

- Oralismus/oralismy  

Anotace

Poznatky o vztahu mezi typem zvoleného kódu a úspěšností komunikace neslyšících. Monolingvální a monokulturní přístupy ke vzdělávání, bilingvální a bikulturní přístupy ke vdělávání, tzv. totální komunikace.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.