Charles Explorer logo
🇬🇧

Sign Languages Grammar

Class at Faculty of Arts |
ACN100203

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět seznámí studenty se základními charakteristickými rysy gramatiky znakového jazyka, a to i ve srovnání s gramatikou (typologicky odlišných) jazyků mluvených. Výklad a práce v semináři se ukotví v obecných poznatcích o gramatice (a jejích různých pojetích) a částečně i o typologii mluvených vs. znakových jazyků. Charakteristické rysy gramatiky znakových jazyků (s akcentem na český znakový jazyk) budou podány (i v kontrastu s češtinou) v tematických blocích (ne nutně probíraných v tomto pořadí):

1. Gramatika a její různá pojetí,

2. Jazyková typologie,

3. Strukturní rysy mluvených vs znakových jazyků

4. Prostor; deixe, zájmena a jiné typy tzv. zástupek,

5. Slovesa znakových jazyků a jejich typy,

6. Vyjadřování času.

7. Vyjadřování mnohosti.

8. Typy vět – otázky a zápor.

8. Výpověď ve znakových jazycích (a slovosled),

9. Povaha a funkce klasifikátorů (i v souvislosti s kategorizací) a specifikátorů velikosti a tvaru,

10. Specifické znaky,

11. Manuální a nemanuální ve znakových jazycích (i ve vztahu k verbálnímu a neverbálnímu v komunikaci),

12.Simultánnost.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Charakteristické strukturní rysy gramatiky znakových jazyků (s akcentem na český znakový jazyk).

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v zimním a letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.