Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN100212

Sylabus

Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. na předmět Výchova a vzdělávání neslyšících), jiné oborové předměty uvozuje (zejm. předměty sdružené v Pedagogickém modulu). 

V semináři jsou v širokém kontextu prezentovány různé komunikační přístupy užívané ve vzdělávání N/neslyšících. Na základě kritické práce s texty si studenti ujasňují vztahy a souvislosti mezi celkovým (filozofickým) nahlížením na N/neslyšící (hluchotu), volbou a kombinací komunikačních a vzdělávacích metod/systémů a komunikačních kódů (mluvená čeština, psaná čeština, znakovaná čeština, český znakový jazyk, vizualizovaná čeština...) a vzdělávacími (a v přímé návaznosti na to i společenskými) možnostmi a perspektivami takto vzdělávaných neslyšících dětí - a to jak současnosti, tak v historickém rámci, u nás i v zahraničí.

Součástí předmětu jsou jedna až dvě exkurze do škol zaměřujících se na vzdělávání N/neslyšících v České republice, které studenti v rámci svého studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících dosud nenavštívili (pokud to bude dle aktuální epidemiologické aj. situace možné; dle možností mohou být exkurze různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky). 

V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku - pokud to SW umožní) budou probíhat videokonference (přes ZOOM), v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Účast na videokonferencích není povinná, je však doporučovaná. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace. Z hlediska efektivnosti pedagogického procesu se ale doporučuje pracovat a úkoly odevzdávat průběžně.  

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- Monolingvální a monokulturní přístupy ke vzdělávání neslyšících

- Bilingvální a bikulturní přístupy ke vzdělávání Neslyšících

- Totální komunikace ve vzdělávání N/neslyšících: filozofie a metoda

- Oralismus/oralismy

- Etnocentrismus; paradigma deficitu

- Pohledy na hluchotu

Anotace

Monolingvální a monokulturní, bilingvální a bikulturní přístupy ve vzdělávání N/neslyšících a tzv. totální komunikace.

Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/