Seminář se zaměřuje na zlepšení jazykových a komunikačních dovedností neslyšících studentů v češtině. Má tedy především cíle praktické: upevnit (a sjednotit) kompetence neslyšících studentů v ČJ existující při vstupu na vysokou školu (a dále je praktickou výukou rozvíjet) a seznámit studenty s nároky (v oblasti produkce česky psaných textů i jejich recepce), které na ně bude klást vysokoškolské studium. V souvislosti s počátkem studia jsou volena mj. témata spojená se studiem na VŠ (slovní zásoba, systém studia, struktura VŠ a akademického prostředí, písemná komunikace s pedagogy).
Rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí je propojeno s výkladem gramatiky českého jazyka jako jazyka plně flexivního (v kontrastu ke gramatice českého znakového jazyka). Důraz je kladen na zopakování a ukotvení hlavních morfologických principů (valence sloves i jiných slovních druhů, předložkové vazby) v češtině; sloveso jako základ české věty; základy syntaxe (základová větná struktura, větné vzorce).
Součástí předmětu je informační přehled o slovnících češtiny, studenti jsou vedeni k aktivní práci se slovníky, gramatickými tabulkami, také k tvorbě a používání vlastních studijních/učebních materiálů (tabulky, přehledy, slovníček aj.). Studenti jsou seznámeni se základní jazykovědnou terminologií.
Komunikačním jazykem celého kurzu Doplňková čeština 1-6 je český znakový jazyk a psaná čeština. Část výuky je možné vést formou e-learningu.
Seminář se zaměřuje na zlepšení jazykových a komunikačních dovedností neslyšících studentů v češtině.
Předmět Doplňková čeština 1 je úvodním seminářem celého šestisemestrového kurzu, přímo na něj navazuje Doplňková čeština 2. Cílem celého šestisemestrového kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.