Charles Explorer logo
🇨🇿

Doplňková čeština 3

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN100219

Sylabus

Morfologie: V průběžném rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí neslyšících studentů se výuka zaměřuje na otázky morfologické. Studenti se seznámí - na pozadí stavby českého znakového jazyka - se základními okruhy morfologie češtiny (zvl. ohebné vs. neohebné slovní druhy, gramatický vs. lexikální význam). Výklady a procvičování se soustředí na pochopení gramatických kategorií jmen, zvl. jmenný rod a pád (se zřetelem k jeho sémantice) a na užívání českých substantiv (i se zřetelem k jejich funkci ve větě).

Lexikologie: Uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem.

Syntax: Uvědomování si syntaktických vztahů ve větě; vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem; uvědomování si propojení morfologie a syntaxe (slovní druhy / větné členy, valence, slovosled)

Studenti jsou seznámeni se základními principy českého slovosledu (aktuální větné členění, gramatická pravidla, rytmické faktory / významové celky a pozice ve větě).

Stylistika: Studenti dále probírají různé funkční styly, se zaměřením na styl administrativní. Pravidelnou součástí výuky je četba s porozuměním a vlastní produkce stylisticky různorodých textů (včetně následných korektur a reflexe vlastních chyb).

V průběhu výuky se studenti seznamují s rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou; náležitá pozornost je věnována také frazeologii a nepřímým/obrazným pojmenováním - vždy v souvislosti s aktuálně probíraným tématem.

Komunikačním jazykem celého předmětu Doplňková čeština 1-6 je český znakový jazyk a psaná čeština. Část výuky je možné vést formou e-learningu. V případě koronavirové epidemie nebo jiných zásadních organizačních změn bude do formy e-learningu převedena veškerá výuka.

Anotace

Zvyšování a upevňování kompetencí neslyšících studentů, uživatelů českého znakového jazyka, v psané češtině (v percepci, produkci a interakci) s akcentem na morfologii.

Předmět Doplňková čeština 3 je pokračováním Doplňkové češtiny 2, přímo na něj navazuje Doplňková čeština 4. Cílem celého šestisemestrového semináře je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.

Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/