Charles Explorer logo
🇬🇧

Practical Aspects of Education of the Deaf A

Class at Faculty of Arts |
ACN100232

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět má dva dílčí - avšak vzájemně propojené - úkoly: (1) Vést studenty ke stále kvalifikovanějšímu a systematičtějšímu pohledu na vzdělávání (s akcentem na vzdělávání jazykové) neslyšících dětí, žáků a studentů (dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Navazuje při tom nejen na ostatní předměty Pedagogického modulu, ale i na předměty Psaná čeština českých neslyšících, Úvod do psycholingvistiky aj. Poznatky a dovednosti ze všech těchto předmětů integruje, usouvztažňuje a prohlubuje. (2) Propojit teoretickou výuku s praktickými zkušenosti z exkurzí a vlastních pedagogických výstupů. A tak směřovat soustavně k tomu, aby studenti vstupovali do vzdělávacího procesu stále uvědoměleji a s rozmyslem, aby věděli, jaké jsou jejich vzdělávací cíle (při vědomí možností a limitů daných konkrétní situací), jakými způsoby jich chtějí dosáhnout a proč zvolili právě tyto cíle a postupy.

V semináři jsou studenti konfrontováni s různými pojetími jazykové výuky ve vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). V úvahu jsou přitom brány proměnné jako aktuální jazykové, kompetence dítěte/žáka a kompetence očekávané, metody jazykové výuky a metody výuky prvopočátečního čtení a psaní (a vztahy mezi těmito dvěma faktory), uplatňované komunikační přístupy (monolingvální a monokulturní vs. bilingvální a bikulturní), užívané komunikační systémy, relace mezi jazykovou výukou a logopedickým tréninkem, celkový pedagogický přístup (transitivní vs. konstruktivní) atd.  

Pokud to je možné, jsou součástí předmětu: a) exkurze do škol, ve kterých se vzdělávají neslyšící děti, žáci a studenti (děti, žáci a studenti se sluchovým postižením) v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studenti v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe, b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.  

Součástí práce v semináři je také reflexe ped. praxí, jež studenti dosud absolvovali (absolvují v době docházky do tohoto kurzu) a vytváření vlastních pedagogických portfolií jednotlivých studentů v platformě E-portfolio Mahara.  

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

-    Prvopočáteční čtení a psaní, různé metody výuky obecně a metody užívané u neslyšících dětí, žáků a studentů (dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením)

-    Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti

-    Počáteční výuka českého jazyka (ve vztahu k dalším jazykům, které dítě ovládá a které se bude učit)

-    Vztah jazykových kompetencí a vzdělávání obecně

-    Učebnice a učební materiály: komplexní rozbor (obsahový, jazykový, metodický, didaktický…) vzhledem k jazykové situaci neslyšících žáků (a obecněji žáků se sluchovým postižením); vztah mezi gramotností a učebnicemi/učebními materiály a pomůckami a způsobem práce s nimi

-    Práce s textem (v češtině, v českém znakovém jazyce) v učebnicích a učebních materiálech

-    Tzv. upravené texty: filozofie a metodika úprav, jejich užívání

-    Čtenářské dílny (readers workshops), dílny psaní (writers workshops)

-    Čtením a psaním ke kritickému myšlení

-    Vztahy mezi realizací vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a ostatními částmi rámcových a školních vzdělávacích programů

-    Testy, testování, didaktické testování, jazykové testování, testování funkční textové gramotnosti  

V případě distanční výuky jsou některé oblasti upozaděny (exkurze, ped. výstupy...) a jiné akcentovány (diskuse v rámci pravidelné online výuky na Zoomu, samostatná práce, užívání online aplikací, programů a nástrojů...).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Vybrané metodické a didaktické otázky vyučování (se zvl. důrazem na vyučování jazykové) u neslyšících dětí, žáků a studentů (dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) a jejich odraz v edukační praxi.

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.