V kurzu je pozornost věnována recepci, produkci i interakci. Seminář pokračuje v upevňování a rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí neslyšících studentů v češtině; nadále je praktické procvičování zaměřeno na ukotvení hlavních morfologických principů (valence sloves i jiných slovních druhů, předložkové vazby) v češtině; sloveso jako základ české věty; základy syntaxe (základová větná struktura, větné vzorce).
Zvláštní pozornost je věnována dovednosti tvořit a náležitě užívat lexikální jednotky češtiny v dorozumívací praxi. S akcentem na produktivnost jazyka jsou vyloženy základní slovotvorné principy a postupy češtiny, forma pojmenovacích jednotek i význam jednotlivých slovotvorných prostředků. Studenti se seznámí také se složením a rozvrstvením české slovní zásoby a s problematikou významu pojmenovávacích jednotek (jednovýznamová vs. mnohovýznamová slova, způsoby přenášení významu, homonyma, synonyma, antonyma).
Stylistika: Studenti si zopakují rozdělení funkčních stylů, pravidelnou součástí výuky je četba s porozuměním a vlastní produkce stylisticky různorodých textů (včetně následných korektur a reflexe vlastních chyb). V seminární práci je důraz kladen na pochopení struktury a hlavních rysů tohoto typu textu, citování, odkazování a celkově práci s bibliografickými údaji.
Studenti pokračují v aktivní práci se slovníky, gramatickými tabulkami, také v tvorbě a používání vlastních studijních/učebních materiálů (tabulek, přehledů, slovníčků aj.). Nadále je procvičována jazykovědná terminologie.
V průběhu výuky se studenti seznamují s rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou; n áležitá pozornost je věnována také frazeologii a nepřímým/obrazným pojmenováním – vždy v souvislosti s aktuálně probíraným tématem.
Komunikačními jazyky celého jazykového Modulu 3 (tzv. předmětů Doplňková čeština I–VI) je psaná čeština a český znakový jazyk (v komunikaci face-to-face). Součástí výuky je komunikace via chat. Část výuky probíhá formou e-learningu (on-line či off-line).
Předmět Doplňková čeština II je druhým předmětem jazykového Modulu 3. Jazykový modul 3 je určen neslyšícím studentům, uživatelům českého znakového jazyka, pro něž je čeština druhým/cizím jazykem. Cílem celého jazykového Modulu 3 (s na sebe navazujícími předměty Doplňková čeština I–VI) je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v LS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.