Seminář představí problematiku jazykového vývoje neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a dětí se sluchovým postižením obecně v období od narození do zakončení školní docházky. Pozornost se zamě ří zejména na vybrané poznatky o osvojování (národních) znakových jazyků (i v komparaci s osvojováním jazyků mluvených) a dále na následné či paralelní nabývání kompetencí v mluvených (národních) jazycích (v psané a/nebo v mluvené formě). Jádrem práce v semináři je kritické čtení odborných studií z dané oblasti a aplikace získaných poznatků při prakticky orientované analýze vybraného materiálu.
Pozornost je věnována zejména následujícím tématům: - problematika osvojování znakových jazyků, specifika osvojování znakových jazyků ve srovnání s osvojováním jazyků mluvených;- faktory ovlivňující jazykový vývoj neslyšících dětí; vztah osvojování jazyka a psychického, sociálního a kognitivního vývoje dítěte; tzv. bezjazyčí;- raná komunikace s neslyšícím dítětem; komunikace v neslyšící rodině; řeč orientovaná na dítě;- výzkumy osvojování českého znakového jazyka;- vztah verbální a neverbální komunikace;- specifické typy vícejazyčnosti, rané fáze osvojování psané formy mluvené češtiny, pregramotnost a raná gramotnost.
Součástí předmětu jsou:a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studenti v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe,b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.
Jazykový vývoj neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a obecně dětí se sluchovým postižením, a to v období od narození do zakončení školní docházky.
Předmět je součástí specializačního Modulu 4: Lingvistika znakových jazyků a specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.