Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících a zároveň je druhým z povinných předmětů ze třech předmětů specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji žáků se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty, materiály a zdroji; cílem je přitom směřování k efektivnímu a pro každého konkrétního neslyšící žáka přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu - a to jak v obecném rámci, tak v současném českém vzdělávacím systému.
Součástí předmětu jsou: a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Jazyky a komunikace neslyšící ještě nenavštívili, b) vlastní pedagogické výstupy a jejich následná reflexe.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)
- základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením)
- Maslowova pyramida potřeb a vzdělávání
- moderní vs. tradiční pedagogické přístupy
- transmisivní vs. konstruktivní vyučování
- tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy atd.
- učební styly a strategie
- osobnost pedagoga
- vyučovací styly učitele
- obecné a speciální didaktické zásady
- výukové a vzdělávací cíle
- stanovování cílů metodou SMART
- Bloomova taxonomie cílů
- výstupy učení (learnig outcomes)
- škola jako systém
- organizace a systém vzdělávání/výuky
- organizační formy vzdělávání/výuky
- příprava a struktura vyučovací jednotky
- pedagogické hodnocení
- učebnice, učební materiály a nástroje a učební pomůcky (včetně aplikací, počítačových programů atd.)
- spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem; párová/tandemová výuka
- práce v týmu
- spolupráce školy a rodičů
- poradenské služby ve vzdělávání
- funkce školy a vzdělávání v širších souvislostech (šikana, žáci s odlišným mateřským jazykem atd.)
- různé programy ve vzdělávání (Rodiče vítáni, Skutečně zdravá škola atd.)
- individuální (domácí) vzdělávání
- distanční vzdělávání
- psychohygiena, syndrom vyhoření
- psychické zdraví, well-being
- financování vzdělávání/škol u nás
- pedagogická dokumentace
- AI ve vzdělávání
- kvalita vzdělávání
- legislativa vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům
- aktuální témata
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání neslyšících dětí a žáků (a obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) - to vše obecně i v podmínkách současného českého vzdělávacího systému.