Charles Explorer logo
🇬🇧

Education as a system: General didactics and methodology

Class at Faculty of Arts |
ACN105004

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících a zároveň je druhým z povinných předmětů ze třech předmětů specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.

V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji žáků se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty, materiály a zdroji; cílem je přitom směřování k efektivnímu a pro každého konkrétního neslyšící žáka přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu - a to jak v obecném rámci, tak v současném českém vzdělávacím systému.

Součástí předmětu jsou: a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Jazyky a komunikace neslyšící ještě nenavštívili, b) vlastní pedagogické výstupy a jejich následná reflexe.

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením)

- Maslowova pyramida potřeb a vzdělávání

- moderní vs. tradiční pedagogické přístupy

- transmisivní vs. konstruktivní vyučování

- tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy atd. 

- učební styly a strategie

- osobnost pedagoga

- vyučovací styly učitele

- obecné a speciální didaktické zásady

- výukové a vzdělávací cíle

- stanovování cílů metodou SMART

- Bloomova taxonomie cílů

- výstupy učení (learnig outcomes)

- škola jako systém

- organizace a systém vzdělávání/výuky

- organizační formy vzdělávání/výuky

- příprava a struktura vyučovací jednotky

- pedagogické hodnocení

- učebnice, učební materiály a nástroje a učební pomůcky (včetně aplikací, počítačových programů atd.)

- spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem; párová/tandemová výuka

- práce v týmu

- spolupráce školy a rodičů

- poradenské služby ve vzdělávání

- funkce školy a vzdělávání v širších souvislostech (šikana, žáci s odlišným mateřským jazykem atd.)

- různé programy ve vzdělávání (Rodiče vítáni, Skutečně zdravá škola atd.)

- individuální (domácí) vzdělávání

- distanční vzdělávání

- psychohygiena, syndrom vyhoření

- psychické zdraví, well-being

- financování vzdělávání/škol u nás

- pedagogická dokumentace

- AI ve vzdělávání

- kvalita vzdělávání

- legislativa vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům

- aktuální témata

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání neslyšících dětí a žáků (a obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) - to vše obecně i v podmínkách současného českého vzdělávacího systému.