Kurz navazuje na vybrané (zejména pedagogické, komunikační a lingvistické) kurzy bakalářského a navazujícího magisterského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením, přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím.
Hlavní tematické okruhy:
· Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)
· Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk
· Přirozené jazyky (čeština a český znakový jazyk) a umělé komunikační systémy ve vzdělávání (v učební komunikaci) žáků se sluchovým postižením
· Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny - v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením
· Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy
· Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace
· Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou
· Plánování výuky
· Gramotnost
· Učebnice a učební pomůcky
· Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)
. Testování jazykových a komunikačních kompetencí (včetně maturitní zkoušky)
Osvojování a upevňování odborných znalostí a rozvíjení profesních dovedností nutných pro výkon profese učitele českého jazyka žáků se sluchovým postižením, včetně žáků-uživatelů českého znakového jazyka.
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.