Studenti se v tomto předmětu seznámí se vznikem a vývojem kontrastivní lingvistiky, obsahem jejího bádání a také tím, jakým způsobem lze její poznatky využít (v jakých oblastech) - zejména potom, jakým způsobem ji lze využít v pedagogické praxi ve výuce češtiny pro neslyšící. V semináři se dále zaměříme na typologickou charakteristiku jazyků (členění dle Skaličky), podrobněji na typologii češtiny a vliv typologie češtiny na její lingvodidaktiku.
Studenti dále prostudují materiály, které kontrastivním pohledem popisují strukturu českého a českého znakového jazyka. Prostudují učebnice češtiny pro neslyšící, které s metodou kontrastivního výkladu pracují a využívají ho.
Seznámí se s postupy výkladu těchto gramatických jevů v učebnicích češtiny pro cizince (gramatický rod; lokál sg.; systém české konjugace a vybraná slovesa: mít, být; frekvenční adverbia a otázka "Jak často??"; budoucí čas; minulý čas; mít rád/nerad; dělat něco rád/ nerad - nedělat něco rád), a vytvoří návrh výkladu daných jevů kontrastivně pro neslyšící žáky ZŠ (včetně cvičení zaměřených k procvičení daného jevu). V semináři se bude dále pracovat s těmito pojmy: interference, interlanguage, transkripce, gramatika lingvistická, gramatika pedagogická, parcelace gramatiky, spirálový výklad gramatiky, funkční přístup k výuce jazyků, činnostně orientované vyučování.
Kontrastivní lingvistika a její využití v pedagogické praxi, zejména ve vyučování češtiny pro cizince a ve vyučování češtiny pro neslyšící. U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.