Cílem kurzu je jednak pochopit zásadní vliv vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a na život komunity Neslyšících jako celku (nejen v současnosti a nejen u nás), jednak zorientovat se v současném systému vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) u nás. Během semináře by tak studenti měli, na základě kritické práce s informacemi (včetně textů legislativní povahy), získat komplexní systémový – a zároveň relativně detailní – přehled o současné organizaci vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (na pozadí systému vzdělávání u nás obecně). Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Součástí předmětu jsou exkurze min. do dvou ze čtyř pražských "škol pro sluchově postižené" a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.). Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají a přímo navazují na poznatky a zkušenosti z exkurzí) - předškolní – základní – sekundární – terciální vzdělávání - školy hlavního vzdělávacího proudu; školy zřízené dle par. 16 školského zákona, odst. 9; "školy pro sluchově postižené" - integrace, inkluze - raná péče - poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště... - internáty, domovy mládeže - kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové - rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy - maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách… - FRPSP, EKOV při ASNEP, AP3SP, LESICO, ANEPL, ACADEAFIC, STEM Deaf... (organizace, které nyní/v minulosti nějakým způsobem ovlivňují/ovlivňovaly vzdělávání neslyšících dětí, žáků či studentů, resp. s ním nějak souvisí/souvisely) - česká „školská“ legislativa - mezinárodní „školská“ legislativa - historie vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů v zahraničí) - současné vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů ve vybraných zemích – porovnání se situací u nás
Vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (obecně dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) v ČR - aktuální situace, s ohledem na historický a mezinárodní kontext.