V rámci kognitivnělingvistického přístupu k jazyku předmět představuje základní myšlenky a pojmy americké kognitivní lingvistiky (tělesná zkušenost, metafora a metonymie, představová schémata, kategorizace na základě prototypu aj.), polské kognitivní etnolingvistiky (jazykový obraz světa, sterotyp, profily, studium konotací) a mezikulturní sémantiky (A. Wierzbicka - kulturně klíčové pojmy, primární a univerzální jednotky) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (zejména v souvislosti s prostorovostí a tělesností), příp. s dalšími jazyky mluvenými i znakovými. Může to být např. konceptualizace emocí, rekonstrukce stereotypů v ČZJ, různé aspekty obrazu světa českých Neslyšících - s inspirací v existující české odborné literatury včetně bakalářských a diplomových pracích na podobná témata. Probírané tematické okruhy:
1. Základní principy kognitivní lingvistiky, možnosti kognitivního přístupu ke znakovým jazykům;
2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním;
3. Jazykový obraz světa;
4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí;
5. Teorie konceptuální metafory (a metonymie); metafora a metonymie ve znakových jazycích - zdvojené mapování - ikonické a metaforické;
6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému;
7. Kategorizace: tradiční přístup vs. kognitivistický;
8. Teorie stereotypu, významové profily a konotace. Kategorizace prostřednictvím prototypu / stereotypu ve znakových jazycích;
9. Slovo a znak z hlediska teorie pojmových profilů;
10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk v širším kontextu. Materiály ke kurzu včetně jednotlivých přednášek (v power-pointu), textové příručky, skenů doporučené literatury aj. jsou přístupné v aplikaci Moodle. V případě distanční výuky bude maximálně využito platformy Moodle, dále mailové komunikace, částečně i komunikace prostřednictvím videokonferencí (Skype, Zoom), zejména v souvislosti se závěrečnými prezentacemi.
Předmět seznamuje se základními principy kognitivnělingvistického přístupu k jazyku (vztah jazyka a kognitivity - metafora a metonymie, ikoničnost v jazyce, důraz na tělesnou zkušenost a ukotvenost v prostoru, kategorizace na základě prototypu ap.), včetně poukazů ke kulturním aspektům kognitivity (jazykový obraz světa, stereotyp, konotace). Na příkladu konkrétních sémantických oblastí a způsobů konceptualizace (barvy, emoce, myšlení, socialita, čas...) ukazuje možnosti aplikace těchto principů při studiu češtiny a českého znakového jazyka.
Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/