Charles Explorer logo
🇬🇧

PVS/VS Corpora of Sign Languages

Class at Faculty of Arts |
ACN300583

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář se zabývá specifiky tvorby korpusu znakových jazyků (rozbor vybraných korpusů zahraničních znakových jazyků). Studenti budou seznámeni se základními principy tvorby korpusů mluvených (budou rámcově seznámení s korpusy vytvořenými pro češtinu - Český národní korpus, Korpusy ÚFAL aj.) a zejména znakových jazyků. Pozornost bude věnována jednotlivým fázím tvorby korpusu znakových jazyků: sběru - elicitaci jazykového materiálu (respondenti, elicitační úkoly), jeho následnému zpracování (metadata, segmentace, anotace - lemmatizace, tagování, morfologické značky) a využití korpusu pro účely lingvistického výzkumu a tvorbu slovníků. Vše bude ilustrováno na korpusech vybraných zahraničních znakových jazyků, zejména na korpusech australského, britského, německého a polského znakového jazyka.    Témata

1. Korpus - přehled základních termínů korupusové lingvistiky

2. České korpusové databáze - orientační přehled (se zaměřením na Český narodní korpus (včetně Korpus Deaf), Český akademický korpus, Pražský závislostní korpus aj.)

3. Specifika tvorby korpusů znakových jazyků

4. Možnosti sběru jazykového materiálu do korpusu znakového jazyka (se zaměřením na elicitační úkoly využité v korpusu DGS a PJM, ale i dalších)

5. Zpracování jazykového materiálu - metadata, segmentace, anotace (se změřením na korpus AUSLAN, Elan, Ilex)

6. Přehled korpusů zahraničních znakových jazyků a možnosti vzniku korpusu ČZJ

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se zabývá specifiky tvorby korpusu znakových jazyků.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.