V kurzu se studenti seznámí se základními principy kognitivní lingvistiky, které lze využít při interpretaci uměleckého textu, a s přístupy spojujícími lingvistický a literárněvědný pohled na umělecký text, s nimiž přichází kognitivní poetika.
Prvním okruhem práce bude společná četba některých studií z oblasti angloamerické kognitivní lingvistiky a poetiky (poetická ikoničnost, konceptuální metafory a metaforické extenze, teorie mentálních prostorů a blendů, "příběhovost" jazyka a významu) a polské kognitivní sémantiky (jazykový obraz světa a tzv. kreativní text, zejména se zaměřením na konotace, „malé“ a „velké“ narace, poetická definice apod.) a podle zájmu také studií z domácí "lingvoliterární" tradice (Mukařovský, Červenka, Hausenblas, Kožmín). V teoretické rovině bude poukázáno na posun "od recepce ke kognici", na různá pojetí vztahu mezi jazykem "běžným" a "básnickým", na zdroje působení textu ap.
Druhou (snad podstatnější) linií semináře bude společná interpretační práce, tj. využití kognitivnělingvistických přístupů a nástrojů při výkladu vybraných textů moderní české poezie a prózy, ale i písňových textů (podle individuálního zájmu vyučující a studentů).
Seminář seznamuje s podstatou kognitivnělingvistických a kognitivněpoetických přístupů k uměleckému textu a umožňuje studentům, aby si tyto přístupy vyzkoušeli na vybraných textech (zejména básnických) v analytické a interpretační praxi.