Kurz je orientován na četbu a studium textů V. Havla prizmatem kognitivní lingvistiky, zejm. (ale nejen) na základě přístupu amerického havlologa Davida S. Danahera. Frekventanti se postupně seznámí s některými texty V. Havla (eseje, projevy, dopisy, rozhovory aj.) a (nejen) s jedním typem jejich odborné reflexe a na tomto základě budou diskutovat o klíčových pojmech Havlových žánrů a připravovat podklady pro hesla ve specifickém (pojmovém) slovníku V. Havla (k umístění na Moodlu).
V centru pozornosti bude otázka tradičních (českých) konceptualizací určitých hodnot či fenoménů (např. DOMOV, IDENTITA, MÍR, NADĚJE, MOC, ODPOVĚDNOST, SVĚDOMÍ, INTELEKTUÁL, POLITIKA) a jejich autorských rekonceptualizací, které se u Havla často realizují v podobě metafory, narativní struktury, pojmového blendu aj. Využito bude metody studia kulturně klíčových slov Anny Wierzbické, příp. jiných metod (v adaptaci navržené D. Danaherem).
Seminář se realizuje opakovaně (v mnohém ve spolupráci s prof. Danaherem z University of Wisconsin, Madison), některá hesla již byla rozpracována (i do podoby bakalářských či a seminárních prácí) - srov. stejnojmenný kurz na platformě Moodle.
Počítá se s návštěvou Knihovny Václava Havla.
V případě potřeby může být seminář adaptován do distančně vedené podoby (Moodle, Zoom).
Kurz je orientován na četbu a studium textů V. Havla, zejm. (ale nejen) s důrazem na klíčové pojmy v těchto textech používané a jejich reflexi, analýzu a interpretaci - zejm. s použitím nástrojů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.