Během semináře by studenti měli na základě kritické práce s texty získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání n/Neslyšících. Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Na tento seminář přímo navazuje seminář Vzdělávání a neslyšící 2. Semináře jsou vzájemně komplementární.V případě přáznivých podmínek jsou součástí předmětu exkurze do škol specializujících se na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením a jejich následná reflexe.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají, reflektují poznatky a zkušenosti z exkurzí a propojují se s tematickými okruhy ze semináře Vzdělávání a neslyšící 2):- školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní - základní - sekundární - terciální vzdělávání
- integrace, inkluze
- raná péče
- poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště
- internáty, domovy mládeže
- kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové
- rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy
- maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách ad.
- podpůrná opatření v regionálním školství
- podpora neslyšících a nedoslýchavých studentů při univerzitním studiu
- organizace / isntituce / projekty atd. ovlivňující nějakým způsobem vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice (EKOV při ASNEP, AP3SP, ANEPL, aktivity NPI ČR...)
- česká „školská “ legislativa
- mezinárodní „školská“ legislativa
- historie vzdělávání neslyšících na našem území (s odkazy na mezinárodní kontext)
- současné vzdělávání neslyšících v mezinárodním kontextu
- aktuální témata
Základní orientace v oblasti vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (resp. dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) v České republice. Na tento předmět přímo navazuje předmět Vzdělávání a neslyšící 2.
Tematické okruhy jsou pro oba předměty shodné - v každém z předmětů se akcentují jiné tematické okruhy, a to i v návaznosti na aktuálně realizované exkurze do škol specializovaných na vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.