Přednáška se věnuje osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem. Soustřeďuje se na češtinu a jazyky jí blízké, pozornost je věnována i specifikům osvojování znakových jazyků. Kurs seznamuje se základními teoretickými problémy oboru (hlavní teoretické přístupy k osvojování jazyka dítětem; metody výzkumu, historie oboru; faktory ovlivňující osvojování jazyka; některá často diskutovaná témata spojená s osvojováním jazyka – např. tzv. egocentrická řeč; vztah verbální a neverbální komunikace aj.) a s hlavními otázkami spojenými s osvojováním jednotlivých jazykových rovin a vybraných dalších jevů (osvojování vyprávění; osvojování čtení a psaní aj.), a to v pojetí různých teoretických koncepcí. Představuje rovněž charakteristické rysy jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže a zabývá se též hlavními poruchami vývoje jazyka a vybranými specifickými případy, jako je např. bilingvismus.
Hlavní témata kursu:
Vymezení oboru a základních pojmů. Metody výzkumu dětské řeči. Výzkum osvojování češtiny a českého znakového jazyka.
Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.
Faktory ovlivňující osvojování jazyka, řeč orientovaná na dítě.
Problematika osvojování zvukové stránky, sémantiky a pragmatiky, slovní zásoby, gramatiky (morfologie a syntaxe), osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).
Specifika osvojování znakových jazyků.
Periodizace vývoje, základní charakteristika jednotlivých etap.
Specifické případy. Základní poruchy a jejich charakteristika.
Základní otázky osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem (včetně jazyků znakových).