Charles Explorer logo
🇬🇧

Methods of Educating of the Deaf children as a Consequence of Views on Deafness

Class at Faculty of Arts |
ACN350370

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět tematicky navazuje na předměty Vzdělávání a neslyšící 1 a 2, ale též na předměty Úvod do lingvistiky znakových jazyků, Komunita, kultura a historie neslyšících, Úvod do sociolingvistiky, Úvod do psycholingvistiky, Komunikační systémy neslyšících a alternativní a augmentativní komunikace aj. Jde o jeden z prvních předmětů specializačního modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Jeho cílem je jednak pochopení vztahu mezi pohledy na hluchotu, přístupy k neslyšícím lidem a volbou a způsobem realizace tzv. metod vzdělávání N/neslyšících, jednak postupné uvědomělé osvojování efektivních pedagogických postupů a nástrojů.

Hlavním smyslem předmětu je, aby si studenti na základě kritické práce s texty (obecně s informacemi) ujasnili vztahy a souvislosti mezi celkovým (filozofickým) nahlížením na N/neslyšící a hluchotu, volbou a kombinací komunikačních kódů (mluvená čeština, psaná čeština, znakovaná čeština, český znakový jazyk, vizualizovaná čeština...) a jejich vzdělávacími záměry, perspektivami a limity. Podstatou předmětu je pochopení východisek, principů a cílů různých komunikačních přístupů a metod uplatňovaných – aktuálně i historicky a nejen na našem území – ve vzdělávání N/neslyšících (a obecně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Kromě toho budou studenti postupně vedeni k chápání rozdílů mezi tzv. konstruktivními a trasmisivními pedagogickými přístupy a k efektivní práci s výukovými aplikacemi (využívaných mj. v distančním vzdělávání).   

Součástí předmětu jsou:a) exkurze do vybraných škol specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studující v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe,b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.  

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- Etnocentrismus; paradigma deficitu; medicínský pohled na hluchotu

- Kulturně lingvistický pohled na hluchotu; paradigma potenciálu

- Sociální pohled na hluchotu

- Monolingvální a monokulturní přístupy k neslyšícím lidem

- Bilingvální a bikulturní přístupy k neslyšícím lidem

- Totální komunikace: filozofie vs. metoda

- Oralismus/oralismy; orální vs. manuální

- Jazykové plánování a jazyková politika (obecně + usouvztažnění se situací Neslyšících) - okrajově

- Legislativní ukotvení menšinových jazyků v Evropě (obecně + usouvztažnění se situací Neslyšících) - okrajově

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Pohledy na hluchotu, přístupy k N/neslyšícím a k jejich vzdělávání, vzdělávací vs. komunikační metody a jejich systémy. Monolingvální a monokulturní, bilingvální a bikulturní přístupy ve vzdělávání N/neslyšících a tzv. totální komunikace. Různé přístupy ke vzdělávání obecně, bez ohledu na stav sluchu vzdělávaných dětí, žáků a studentů.

Předmět je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.