Předmět tematicky navazuje na předměty Vzdělávání a neslyšící 1 a 2, ale též na předměty Komunita, kultura a historie neslyšících, Úvod do sociolingvistiky, Úvod do psycholingvistiky aj. Jde o jeden z prvních předmětů specializačního modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Jeho cílem je jednak pochopení vztahu mezi pohledy na hluchotu, přístupy k neslyšícím lidem a volbou a způsobem realizace tzv. metod vzdělávání N/neslyšících, jednak postupné uvědomělé osvojování efektivních pedagogických postupů a nástrojů.
Hlavním smyslem předmětu je, aby si studenti na základě kritické práce s texty (obecně s informacemi) ujasnili vztahy a souvislosti mezi celkovým (filozofickým) nahlížením na N/neslyšící a hluchotu, volbou a kombinací komunikačních kódů (mluvená čeština, psaná čeština, znakovaná čeština, český znakový jazyk, vizualizovaná čeština...) a jejich vzdělávacími záměry, perspektivami a limity. Podstatou předmětu je pochopení východisek, principů a cílů různých komunikačních přístupů a metod uplatňovaných – aktuálně i historicky a nejen na našem území – ve vzdělávání N/neslyšících (a obecně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Kromě toho budou studenti postupně vedeni k chápání rozdílů mezi tzv. konstruktivními a trasmisivními pedagogickými přístupy a k efektivní práci s výukovými aplikacemi (využívaných mj. v distančním vzdělávání).
Pokud to situace dovolí, bude součástí předmětu exkurze do jedné ze "škol pro sluchově postižené", kterou studenti dosud nenavštívili, a její následná reflexe.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)
- Monolingvální a monokulturní přístupy
- Bilingvální a bikulturní přístupy
- Totální komunikace: filozofie a metoda
- Oralismus/oralismy
- Etnocentrismus; paradigma deficitu; medicínské přístupy
- Sociální přístupy
- Kulturní a jazykové přístupy
- Jazykové plánování a jazyková politika (obecně + usouvztažnění se situací Neslyšících) - okrajově
- Legislativní ukotvení menšinových jazyků v Evropě (obecně + usouvztažnění se situací Neslyšících) - okrajově
Pohled na hluchotu, přístup k N/neslyšícím a k jejich vzdělávání, vzdělávací vs. komunikační metody a jejich systémy. Monolingvální a monokulturní, bilingvální a bikulturní přístupy ve vzdělávání N/neslyšících a tzv. totální komunikace. Různé přístupy ke vzdělávání obecně, bez ohledu na stav sluchu vzdělávaných dětí, žáků a studentů.
Předmět tematicky navazuje na předměty Vzdělávání a neslyšící 1 a 2, ale též na předměty Komunita, kultura a historie neslyšících, Úvod do sociolingvistiky, Úvod do psycholingvistiky aj.