Seminář seznámí studenty s teoretickými východisky, principy a cíli osvojování a užívání různých způsobů komunikace a jejich začlenění do různých komunikačních a vzdělávacích p řístupů. Způsoby komunikace známé ze vzdělávání N/neslyšících (a obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) jsou usouvztažňovány a porovnávány se způsoby komunikace užívanými lidmi s tzv. poruchami komunikace, lidmi s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové, apod. Se všemi probíranými způsoby komunikace se studenti seznamují teoreticky i prakticky.
V případě příznivých okolností budou součástí předmětu exkurze do škol a organizací, ve kterých se studenti mohou zblízka setkat s probíranými způsoby komunikace, a jejich následná reflexe, např.:(1) SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, Jivenská 7, Praha;(2) Integrační centrum Zahrada a Základní škola Zahrádka, obojí U zásobní zahrady 3, Praha.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají):- komunikace Neslyšících: poslech, mluvení, odezírání, pomocné artikulační znaky, prstová abeceda (resp. prstové abecedy), český znakový jazyk, znakovaná čeština, manuálně kódovaná angličtina, Cued Speech...- augmentativní a alternativní komunikace a komunikace osob s poruchami komunikace, lidí s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové, apod.: TEACCH program, Makaton, Znak do řeči, Lormova abeceda, komunikační systém Tadoma, taktilní znakový jazyk, znakování ruku v ruce, VOKS/PECS, tzv. facilitovaná komunikace...
Komunikační prostředky Neslyšících; augmentativní a alternativní komunikace.