V semináři se studující seznamují s různými pojetími jazykové výuky ve vzdělávání Neslyšících (a obecněji ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). V úvahu jsou přitom brány proměnné jako aktuální jazykové kompetence dítěte/žáka a kompetence očekávané, metody jazykové výuky a metody výuky prvopočátečního čtení a psaní (a vztahy mezi těmito dvěma faktory), uplatňované komunikační přístupy (monolingvální a monokulturní vs. bilingvální a bikulturní), užívané komunikační systémy, relace mezi jazykovou výukou a logopedickým tréninkem, celkový pedagogický přístup (transmisivní vs. konstruktivní) atd.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)
- Prvopočáteční čtení a psaní, různé metody výuky obecně a metody užívané u Neslyšících (obecněji u žáků se sluchovým postižením)
- Počáteční výuka českého jazyka (ve vztahu k dalším jazykům, které dítě ovládá a které se bude učit)
- Nabývání prvního a druhého jazyka – s akcentem na češtinu a český znakový jazyk – a metodiku a didaktiku jejich výuky
- Výuka druhého jazyka (včetně otázek interjazyka, pojetí jazykových chyb a „jazykové správnosti“, pozitivního a negativního transferu, interference aj.)
- Vztah jazykových kompetencí a vzdělávání obecně
- Práce s textem v učebnicích a učebních materiálech (v češtině, v českém znakovém jazyce)
- Testy a testování jazykových kompetencí dětí a žáků se sluchovým postižeímSoučástí předmětu jsou:a) exkurze do vybraných škol specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studující v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe,b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.
Jazykové vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (a obecně dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) v širších souvislostech.