Charles Explorer logo
🇨🇿

Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk II

Předmět na Filozofická fakulta |
ACN510013

Sylabus

Kurz poskytuje vhled do dalších oblastí problematiky nabývání prvního a druhého/cizího jazyka – s akcentem na češtinu a český znakový jazyk – a metodiku a didaktiku jejich výuky. Navazuje na kurz Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk I. a stejně jako on staví na praktických znalostech češtiny a českého znakového jazyka a na teoretických poznatcích z obecné lingvistiky, bohemistiky, lingvistiky znakových jazyků, lingvistiky českého znakového jazyka, psycholingvistiky, sociolingvistiky, lingvodidaktiky aj. Obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících dětí, žáků a studentů, a to vždy v kontextu obecných specifik vzdělávání této jazykové minority.   Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):

1.    Jazyky a jejich místo ve vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů v našem vzdělávacím systému;

2.    Jazyky a jejich místo v rámcových/školních vzdělávacích programech;

3.    Varialibilita přístupů a metod ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém;

4.    Funkční gramotnost, texty (a jejich adaptace) ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém;

5.    Učebnice, učební materiály a učební pomůcky;

6.    Testování jazykových a komunikačních kompetencí (s konkrétními příklady vztahujícími se k testování kompetencí v češtině/mluvených jazycích a v českém znakovém jazyce/znakových jazycích);

7.    Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání;

8.    Vybrané studie z oblasti osvojování/výuky prvního jazyka a jazyka druhého/cizího u neslyšících dětí (češtiny/mluvených jazyků a českého znakového jazyka/znakových jazyků);

9.    Aktuální témata.

Anotace

Vhled do dalších oblastí problematiky výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka u neslyšících žáků.