Předmět Doplňková čeština - lektorská cvičení I je úvodním kurzem uceleného čtyřsemestrálního kurzu tvořeného předměty Doplňková čeština - lektorská cvičení I, II, III a IV. Cílem čtyřsemestrálního kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2+/C1 dle SERRJ, s akcentem na práci s odbornými texty.
Výuka je velmi individualizovaná, reflektuje individuální potřeby studentů. Zároveň je však dodržována požadovaná náročnost výuky a úroveň požadovaných jazykových kompetencí studentů. Koncepce výuky vychází z kontrastivního pohledu na český znakový jazyk a češtinu, akcentována je práce s (vlastní) chybou. Studenti jsou vedeni k systematickému užívání různých tištěných i elektronických nástrojů podporujících efektivní percepci a produkci (zvl. odborných) textů.
Práce v semináři se zaměřuje na tyto oblasti: (a) čtení s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií čtení), (b) psaní s porozuměním (včetně tzv. nácviku různých strategií psaní textů), (c) chat (konverzace), (d) lexikální prostředky, (e) gramatické prostředky, (f) text, stylotvorné prostředky.
Podrobnější vymezení hlavních probíraných jevů:
Morfologie: Podstatná jm., přídavná jm., zájmena, číslovky: prohloubení a rozšíření znalostí; praktické procvičování především problémových jevů - skloňování v množném čísle, skloňování jmen cizího původu (lat., angl.), správné používání zájmen (ukazovací zájmena /týž/, neurčitá zájmena, přivlastňovací zájmena /můj X svůj/), skloňování číslovek (neurčité číslovky); valence sloves a další vazby, předložkové vazby. Srovnávání vertikálního a horizontálního výkladu české gramatiky na probíraných a procvičovaných jevech (např. deklinace jmen, základní předložkové vazby).
Syntax: prohloubení a rozšíření znalostí; uvědomování si syntaktických vztahů ve větě; vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem; uvědomování si propojení morfologie a syntaxe (slovní druhy / větné členy, valence, slovosled).
Lexikologie: prohloubení a rozšíření znalostí; uvědomování si slovotvorných principů, příbuznosti slov, samostatné rozšiřování si slovní zásoby (synonyma, antonyma); vždy v souvislosti s probíraným a procvičovaným tématem, čteným či produkovaným textem. Spisovná X nespisovná čeština. Frazeologie, nepřímá /obrazná/ pojmenování.
Text: koherence - koheze textu; obsahově významové vztahy v textu.
Stylistika: základní rozdělení stylů (opakování), četba s porozuměním a vlastní produkce stylisticky různorodých textů, styl textu - adresát textu, vhodnost jazykových prostředků.
Práce se slovníky a odbornými příručkami: prohloubení a rozšíření znalostí, praktické používání.
Předmět Doplňková čeština - lektorská cvičení I je úvodním kurzem celého čtyřsemestrového kurzu, přímo na něj navazuje Doplňková čeština - lektorská cvičení II. Cílem celého čtyřsemestrového kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2+/C1 dle SERRJ.
Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/