Charles Explorer logo
🇨🇿

Německé avantgardní umění a literatura na pozadí politických konfliktů Výmarské republiky

Předmět na Filozofická fakulta |
ADE100038

Sylabus

1. Revoluce 1918/19 a problémy výmarské demokracie: ostrá polarizace politického spektra mezi levicí a pravicí, silný proud konzervativního smýšlení s kořeny ve vilémovské éře

2. Doznívání literárního a divadelního expresionismu (Toller, Hasenclever aj.)

3. Přechod od výtvarného expresionismu ke stylu ?nové věcnosti", resp. ?magickému realismu"

4. Bauhaus, mezinárodní konstruktivismus/funkcionalismus; srovnání s českým avantgardním uměním a architekturou; kontakty české a německé avantgardy (Teige a Bauhaus)

5. Experimentální divadlo: prvky revuálního divadla, kabaretu, jazzu, filmu (Piscator / Honzl, Frejka, E.F. Burian)

6. Brechtova reforma divadla: epické divadlo, ?lehrstück" jako politizace ?novověcné" estetiky

7. Nové názory na funkci a formy umění: agitprop, proletářské umění, masová kultura; vliv teoretiků sovětské avantgardy (S. Tretjakov ? Benjamin, Brecht)

8. Český poetismus a surrealismus - srovnání s odlišným soudobým vývojem v Německu

9. Berlín ve

2. pol.

20. let jako jedna z evropských metropolí avantgardního umění

10. Odraz hospodářské krize po r. 1929 v literatuře

11. Experimentální próza

20. a

30. let: recepce novátorských postupů (Joyce, Dos Passos) u Döblina, Seghersové aj.

12. Inovativní formy v lyrice

20. a

30. let: koncepce ?spotřební" poezie vs. intelektuální lyrika (Ringelnatz, Weinert, Kästner, Brecht vs. Benn)

13. Konec výmarské demokracie jako ?nemilovaného přístřeší" avantgardy a likvidace avantgardního umění po roce 1933

Anotace

Cílem semináře je představit metodou průběžné komparace a na pozadí znalostí studentů o české a evropské avantgardě avantgardu německou, která se po r. 1918 prosazovala v odlišných společensko-politických podmínkách, měla jiná estetická těžiště a vlastní vývojový rytmus, vyplývající do značné míry z lability výmarské demokracie.