0. 7.10.
Informace o náplni předmětu a studijních materiálech. 1. 14.10.
Místo a dějiny oboru: Germanistika. Literární věda. K technice literárněvědné práce a informačním zdrojům.
Hruška: Sekundární život; Neuhaus: Wozu Literaturwissenschaft? 2. 21.10.
Co je literatura? Fakta a fikce. Mimesis.
Aristoteles: Poetika, zvl. kap. 1, 4-6, 9, 11.
Interpretace pojmu katarze - Lessing a Schadewaldt. 3. 4.11.
Intertextovost. Literatura jako médium.
Kant: Kritik der Urteilskraft, kap. 1, § 1-5 (pís.: resumé, 10 ř.) 4. 11.11.
Motiv – látka. Forma – obsah, struktura. Norma, ozvláštnění.
Pojmy realismus, realistický efekt (dle: Nünning) 5. 18.11.
K dějinám lit. teorie: Hermeneutika. Recepční estetika. Sociologie literatury.
Goethe: Metamorphose der Pflanzen
Pojmy klasika, klasicismus (dle: Wilpert) 6. 25.11.
Literární druhy a žánry
Pojmy tragično, tragédie (dle Metzler), komično (dle Nünning); Schiller: Die Kindesmörderin 7. 2.12.
Versologie: Metrika, prosodické systémy. Figury a tropy. Symbol a alegorie.
Epische Formen (dle Allkemper/Eke)
Novelle (Wilpert, Metzler) 8. 9.12.
Naratologie I: Časové vztahy. Fabule - syžet.
Schardt: Was gehört zu einem Interpretationsaufsatz? (s. 1-33) 9. 16.12.
Naratologie II: Vyprávěcí situace. Typy řeči v narativním textu. Role vypravěče
Schardt: Epik interpretieren (s. 135-175) 10. 6.1.
Scénické a divadelní texty. Drama a postdramatické divadlo von Kleist: Das Erdbeben in Chili
Povinný propedeutický předmět, jenž je východiskem studia jednotlivých literárněvědných disciplín. Cílem předmětu je seznámit studenty s místem literární vědy v rámci germanistiky a společenskovědných disciplín, s hlavními poddisciplínami literární vědy, jejich metodami a odbornou terminologií.
Teoretický výklad je provázen nácvikem aplikace metod a pojmů na práci s uměleckými texty. Předmět je zakončen přehledem epoch a směrů německé literatury s důrazem na literaturu moderní; cílem přehledu je vytvořit základ pro chápání jednotlivých fenoménů (autorů, děl) v historických souvislostech.