1. Úvod do problematiky aktivizačních metod, jejich charakteristika, klasifikace, šíře pojetí, úloha (využití v různých fázích výuky k různým účelům). Seznámení se sekundární literaturou. Aktivizační metody (brainstorming, brainwriting, mindmapping)
2. Aktivizační metody (warm-up, volné psaní, metoda 6-3-5, generátor otázek, pětilístek, kostka)
3. Práce s třídním kolektivem. Třída jako skupina. Zážitková pedagogika. Klima třídy. Práce s chybami.
4. Komunikační metody I - individuální (otázky, prezentace, argumentace, řešení problémů)(1 výuková jednotka)
5. Komunikační metody II - sociální interakce (diskuse, debata, zpětná vazba) (1 výuková jednotka)
7. Interaktivní techniky, spolupráce ve skupině, kooperativní učení (1 výuková jednotka)
8. Dramapedagogika ve výuce jazyků
9. Metody podporující kritické myšlení a práci s texty (1 výuková jednotka)
10. Didaktické hry ve výuce (1 výukové jednotky)
11. –
12. prezentace vybraných metod na vlastních příkladech konkrétního využití ve výukové praxi (prezentují účastníci kurzu)
13. Závěrečné vyhodnocení kurzu, reflexe užitých metod ostatními účastníky kurzu i učiteli z praxe, reflexe využití pro dané předměty a aktivity/obsahy v rámci předmětů (1 výuková jednotka) Sylabus je vytvářen v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Předmět je prakticky zaměřený jednosemestrální volitelný kurz (hodinová dotace: 26 hodin/semestr), v němž jsou studenti seznámeni se základními poznatky o aktivizačních metodách, a je jim poskytnut dostatečný prostor pro reálný nácvik těchto metod na modelových výukových situacích. Prezentace jednotlivých metod v rámci kurzu je realizována taktéž aktivizačně, aby studenti měli možnost pocítit výhody a nevýhody využití aktivizačních metod sami ve vlastní výuce z pozice žáků; zároveň jim praktický nácvik na zvolená témata umožní vžít se do role budoucích učitelů, kteří budou aktivizační metody využívat ve všednodenní praxi. Součástí je také vyhodnocení funkčnosti, provedení i naplnění cílů dané aktivity.
Kurz se tak stává vhodným doplňkem kurzů didaktik různých vyučovaných předmětů, v nichž není dostatek prostoru pro detailní rozbor a nácvik jednotlivých aktivizačních metod.
Obsah kurzu je koncipován relativně široce s cílem poskytnout studentům základní přehled o aktivizačních metodách v širším i užším slova smyslu a s ambicí umožnit studentům nácvik a odzkoušení metod dle jejich aktuálních potřeb a výběru.