Seminář bude zaměřen na problematiku současného divadelního dění a nových trendů v psaní pro divadlo ve francouzském prostředí. Současností se pro potřeby semináře myslí zejména období posledních dvou desetiletí (s případnými možnými přesahy i dále do minulosti), v nichž se zaměříme zejména na výrazné osobnosti francouzské dramatiky (resp. psaní pro divadlo) a na různé podoby moderního francouzského divadla (vč. mapování současného francouzského divadelního provozu a režie).
Základem seminání práce studentů bude četba vybraných textů pro divadlo (divadelních her), s nimiž budeme v rámci výuky dále pracovat formou společných diskusí a debat.
Znalost francouzštiny není pro potřeby semináře nezbytná (korpus studovaných textů bude vycházet z aktuálně existujících českých překladů), umožní však studentům pracovat na specifických studijních úkolech.
Okruhy témat a autorů:
- moderní klasici (Jean-Luc Lagarce, Didier-Georges Gabily a Bernard-Marie Koltès)
- Yasmina Reza
- divadelní provoz ve Francii a struktura divadelní sítě
- vztah francouzských režisérů k dramatickému textu (Patrice Chéreau, režírující herci a další)
- tradiční dramatické formáty a jejich inovace à la française (Jean-Claude Carrière, Eric-Emanuel Schmitt, Jean-
Claude Grumberg, Joël Pommerat)
- politická tomato v textech pro divadlo (David Lescot, Michel Vinaver)
- francouzská komedie a dědictví absurdity (Sébastien Thièrry, Leonore Confino, Noëlle Renaude, Jean-Michel
Ribes, NIcolas Doutey)
- drama na hranici žánrů a druhů (Sigrid Carré Lecoindre)
Atestace předpokládá aktivní (spolu)účast studentů na výuce, průběžnou aktivitu v semináři a závěrečnou písemnou práci.
Studijní literaturu tvoří zejména korpus (dramatických) textů sledovaných autorů a další vybrané texty o současném francouzské divadle a dramatu.