Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Mime Theatre

Class at Faculty of Arts |
ADIM015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Tento kurz se věnuje umění pantomimy v dějinách divadla a tance. Záměrem je očima současné teorie těchto oborů nahlédnout na vývoj různých podob pantomimy od antiky po její dnešní užívání, často na hranici žánrů jako jsou fyzické a taneční divadlo či nový cirkus. Kurz se bude skládat ze čtrnácti seminářů, počínaje propedeutikou

(kromě stěžejních náhledů na pantomimu v historii také rozprava nad současným stavem terminologie). Dále obsáhne genezi pantomimy na předním východě a v antickém světě, středověké a renesanční podoby tohoto umění (projevy v komedii dell'arte, renesančním tanci), klasicismus (J. G. Deburau, vnímání němohry u Diderota,

Voltaira, J. J. Engela), romantismus (první české dochované projevy od Divadla v Kotcích po V. Hametnera, národní pantomimy v 2. pol. 19. st.) a samozřejmě stav tohoto umění ve 20. století – od vlivů první divadelní reformy na E. Decrouxe a J. L. Barraulta po M. Marceaua a národní pantomimy 2. pol. 20. st. (včetně

československé). Kurz bude končit rozpravou nad současným stavem a perspektivami pantomimy s přihlédnutím k performativnímu obratu v umění, tendencím fyzického a postdramatického divadla.

Doporučená literatura:

Artaud, A: Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994

Blasis, C.: Základní pojednání o theorii a praxi tanečního umění, Praha 1947

Barba E., Savarese N.: Slovník divadelní antropologie, O skrytém umění herců, Praha 2000

Barrault, J. L.: Som divadelník, Bratislava 1961

Brůna, Otakar: Největší pieroti, Praha 1998

Decroux, E.: Paroles sur le mime, Paris 1994 / Words on Mime, Mime Journal, 1985

Dvořák, J.: Alternativní divadlo – Slovník českého alternativního divadla, Praha 2000

Fialka, L.: Umění pantomimy, Praha 1964

Hoffmanová, J.: Ctibor Turba: inscenační a režijní práce v letech 1966-1990, Brno 2011

Holeňová, J. a kol.: Český taneční slovník – Tanec, balet, pantomima, Praha 2001

Honzl, Jindřich: Pohyb divadelního znaku, Herecká inspirace IN K novému významu umění, Divadelní úvahy a programy 1920-1952, Praha 1956

Hyvnar, J.: Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Hyvnar, J.: Herec v moderním divadle, Praha 2000

Keefe, J., Murray, S.: Physical Theatres: A Critical Introduction, London & New York 2007

Keefe, J., Murray, S.: Physical Theatres: A Critical Reader, New York 2007

Leabhart, T.: Etienne Decroux, New York 2007

Lecocq, J.: Le Théâtre du geste mimes et acteurs, Paris 1987

Lehmann, H.­T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007

Lúkianos: O tanci, Praha 1930

Mukařovský, J.: Strukturní rozbor hereckého zjevu IN Studie I., Brno 2007

Noverre, J. G.: Listy o tanci a baletech, Praha 1984

Panovová, Oľga: Milan Sládek – Pantomimická tvorba doma i v zahraničí, Bratislava 1996

Pavlovský, P. a kol.: Základní pojmy divadla: Teatrologický slovník, Praha 2004

Poesio, P. E.: Jean Louis Barrault, Praha 1969

Švehla, J.: Deburau – nesmrtelný Pierot, Praha 1976

Švehla, J.: Tisícileté umění pantomimy, Praha 1989