Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem semináře je seznámit posluchače se současnou evropskou divadelní, resp. dramatickou tvorbou, a to zejména s tou, která vychází z jiných principů než divadelní kultura středoevropská, resp. česká, a je proto současnou českou dramaturgií opomíjena. Důraz je kladen zejména na práci s texty, které se vymykají tradičním dramatickým kategoriím a jsou tedy obtížně uchopitelné nástroji klasické dramaturgické analýzy; nedílnou součástí semináře je tedy i reflexe odlišného vnímání dramatičnosti, resp. divadelnosti, v různých (evropských) kulturách.
Forma studia
Diskuse, referáty, řízený dialog, analýza záznamů inscenací.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu. Doporučuje se absolvování předmětu
Dějiny divadla II 2.
Obsah kurzu
Obsahem semináře je především analýza dramatických textů, které vznikly v posledních dvaceti letech a na nichž je možné ukázat specifické směřování té či oné (jazykové) divadelní kultury. Studenti se dále seznamují s významnami osobnostmi současné zahraniční divadelní režie i s fungováním divadelní instituce jako takové v jednotlivých zemích; vedle bezprostřední individuální zkušenosti se zahraničním divadlem využívá videozáznamů, cizojazyčných dramatických textů a samozřejmě textů existujících v českém překladu.
Doporučená nebo povinná literatura
O. Brockett, Dějiny divadla
D. Jobertová, Když mluvit znamená jednat
J. Hančil, Royal Court Theatre a divadlo dramatických autorů
A. Sierz, In-Yer-Face Theatre: British Drama Today
L. Jiřička, Identita v době otřesu
A. Aronson, Avant-garde American Theatre
Z. Augustová, Thomas Bernhard: monografie
B. Schnelle, Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu
K. Bohadlová et. al., Hořký život: antologie současné italské prózy a dramatu
Specializovaná literatura na dané jazykové oblasti:
Články v odborných periodicích (SAD, Disk, Divadelní noviny)
Univerzitní práce (bakalářské, magisterské, doktorské)
Studie otištěné ve sbornících (např. FF MU)
Cizojazyčná literatura (např. Michel Vinaver, Le Compte-rendu d´Avignon atd.)
Divadelní hry: výběr konkrétních textů probíhá na počátku každého semestru).
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na semináři (tolerují se 2 absence za semestr); průběžná příprava a aktivní práce v semináři; 1 referát během semestru; závěrečná seminární práce.