Obsah kurzu:
Cílem seminárního cyklu je hlubší seznámení s vybranými současnými autory divadelních her, kritické čtení jejich rozdílných poetik a v neposlední řadě i bezprostřední poznání jejich autentických osobností a názorů na drama, divadlo i společnost.
Proto byli z množiny soudobých autorů, píšících pro divadlo, vybrány osobnosti co nejpestřejšího záběru stylového i generačního. Skupinu autorů, počínajících svou tvorbu již v šedesátých letech, v dalším dvacetiletí nuceně umlčených a od devadesátých let v novém kontextu znovu oslovujících domácí i zahraniční diváky i čtenáře, nemůže nikdo reprezentovat lépe, než Václav Havel a Milan Uhde (první z nich obnovenými premiérami starších mnohokrát vydaných dramat, ale i pracemi novými ? od Zítra to spustíme až po Odcházení, druhý mj. desítkou her, vydaných v nakladatelství
Atlantis, od Krále-Vávry přes Baladu pro banditu až po Zázrak v černém domě). Střední generaci autorů, kteří začínají svou
činnost za normalizace, ale prosazují se razantně i po Listopadu 89, zastupuje režisér, herec a dramatik Arnošt Goldflam (od
Biletářky, Červené knihovny a Písku až po U Hitlerů v kuchyni), a dramatik, dramaturg a pedagog Jan Vedral (jeho dramatika je více než u jiných spjata jak s divadlem, tak i s rozhlasovou tvorbou, viz Urmefisto, Dabér, Jackson aneb
Showbusiness a umírání v písních a tancích národa českého, Mistři režiséři, Xaver aj.). Mladší autory, razantně nastupující až v devadesátých letech, reprezentují ? kromě režiséra, dramatika a scenáristy Petra Zelenky (Příběhy obyčejného
šílenství, Teremin, Očištění), který se z důvodů podzimní zaneprázdněnosti z účasti na cyklu bohužel omluvil ? především režisér, dramatik a scénograf David Drábek (od Jany z parku přes Akvabely až po Ještěry, Náměstí bratří Ma šínů a další hry, vesměs vydané ve Větrných mlýnech), režisér, scenárista a dramatik David Jařab (jeho původní dramatická nebo dramatizátorská tvorba je v posledním desetiletí spjatá především s Divadlem Komedie, viz trilogie Lazarská ? Vodičkova,
Žižkov, Karlovo náměstí; Nosferatu, Utrpení knížete Sternenhocha, Weissenstein, Zajatci aj.) a dramatik, dramaturg, redaktor, ale i nepřehlédnutelný kritik Roman Sikora (viz odměněná hra Smetení Antigony, ale i Sibir, Opory společnosti, Jitro kouzelníků, Smrt talentovaného vepře aj.).
Všichni jmenovaní dramatici (ve výhledu je ještě zatím nejasná účast Daniely Fischerové, která patří do druhé zmíněné skupiny autorů, u Václava Havla je prosincová účast podmíněna jeho zdravotním stavem) byli oslovení a budou přítomni na seminářích.
Debat se zúčastní tito (a další!) autoři:
- 15.10. David Drábek
- 22.10. Arnošt Goldflam
- 5.11. Milan Uhde
- 12.11. Jan Vedral
- 19.11. Roman Sikora
- 3.12. David Jařab
- 10.12. bude upřesněno
- 17.12. Václav Havel
Úvodní schůzka kurzu se bude konat v pátek 8. října v 10:00h - účast všech zájemců o aktivní účast žádoucí!
Atestace:
Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je aktivní účast na všech setkáních s dramatiky, podmíněná čtenářskou znalostí jejich vesměs dnes už dostupného díla (eventuálně i inscenací jejich her). + písemný esej (analýza textu, rukopisu, stylu psaní apod.) v rozsahu cca 7.000 znaků
Literatura:
Jan Dvořák: Alt.divadlo. Slovník českého alternativního divadla, Praha 2000.
Zdeněk Hořínek: Duchovní dimenze divadla aneb Vertikální přesahy, Pražská scéna, Praha 2004.
Vladimír Just: Poklona není můj obor, Praha 1996 (výběrově).
Jan Kolář (ed.): Legenda jménem Ypsilon, Praha 2004. Josef Kovalčuk ? Miloš Černoušek (ed.):
HaDivadlo ? hry, studie, scénáře, dokumenty. Staňkov - Praha 1996.
Kolektiv autorů: V souřadnicích volnosti. Česká literatura 90. let dvacátého století. Academia, Praha 2008.
Zdeněk Kožmín: ?Ostří i mlha postmodernismu?, ?Postmodernismus a kontinuita smyslu?, in Studie a kritiky, Praha 1995, s. 539-549.
Sergej Machonin: Šance divadla, Praha 2005, s. 215-300.
Josef Mlejnek: Cosi ve vzduchu: texty o divadle 1990-2000, Praha 2000.
Bohumil Nekolný: Česká kultura v roce 2000, Praha 2000.
Lucie Němečková: Vladimír Morávek, Praha 2004.
Štěpán Otčenášek (ed.): Prvních pět let ? Divadlo v Dlouhé, Praha 2001.
Marie Reslová (ed.): Česká divadelní hra 90. let, Praha 2003.
Marie Reslová a kol.: J. A. Pitínský, Praha 2001.
Vlasta Smoláková ? Egon Tobiáš: Fenomén Lébl aneb Nikdy nevíš kdy zas budeš amatér. Praha 1996.
Eva Suková ? Andrea Tomešová (ed.): Dejvické divadlo ? deset let, Praha 2002.
Kateřina Šavlíková a kol.: Jan Nebeský, Praha 2003.
+ konkrétní divadelní hry autorů