Situace ve světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty či texty s dramatickými prvky, ovšem jejich zpracování do zna čné míry komplikují specifické nároky na badatele. – Ještě v minulém století se těchto textů ujímali téměř výhradně klasičtí filologové a teatrologové je až donedávna nechávali většinou bez povšimnutí. Teprve v posledních letech se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci dílčím způsobem zmapovat.
Na hodinách si přiblížíme:
• Literární svědectví o mimu, posledním dědici antického divadla, který svou životaschopností dokládá popularitu divadla v křesťanském světě východního Středomoří, ovšem i tendenci k zániku organizovaného institucionálního divadelního života.
• Křesťanské dialogické texty, které potvrzují stálý vliv literárního antického dramatu na byzantskou literaturu po celou dobu trvání říše. Je prokázáno, že byzantská homiletika – dramatická kázání nadto ovlivnila západokřesťanskou liturgiku a výtvarné umění.
• Písemné památky stvrzující návrat institucionálního divadla do řeckého prostředí prostřednictvím katolických misií v podobě liturgického divadla.
• Krétskou renesanci.
Atestace:
Cyklus semináře bude zakončen testem, pro zápočet postačí přednesený referát.