Kurz uvádí posluchače do kontextu se scénicko-inscenačním, produkčním a společenským vývojem světové a domácí muzikálové scény posledních desetiletí. Na příkladech českých i zahraničních inscenací si všímá shodnosti principů i rozdílů ve fungování muzikálového žánru obecně. Na pozadí světových a regionálních tendencí popisuje rovněž existenci muzikálového žánru v oblasti ekonomicko-realizační, kde porovnává možnosti a předpoklady subvencovaných a soukromo-podnikatelských divadel.
Podrobně se bude věnovat současným titulům především uváděným na Broadwayi a na West Endu. Chybět nebudou ani informace o evropkých kontinentálních divadlech (Francie, Německo, Benelux, Rakousko, Maďarsko) a o muzikálové scéně v Koreji a Japonsku. Součástí kurzu budou návštěvy tuzemských produkcí a projekce DVD záznamů zahraničních inscenací a titulů. Akcent bude kladen i na hudební a tématickou pestrost muzikálového divadla. Jednotlivé tituly budou rovněž analyzovány a posuzovány v kontextu s díly, která tvořila jejich příběhovou předlohu (literární, filmovou). Soustředí se na strukturu díla vlastního, incenační postupy, hudební složku a herecké výkony. Smyslem je mj. ukázat studentům, jak vysoká profesionální kvalita všech zúčastněných, tedy autorů, kreativního týmu i herců je vyžadována.
Vzhledem k tomu, že tzv. ?muzikál superlativů? se rodil v přímé závislosti na vývoji amplifikace zvuku a technologickému rozvoji světelného designu a především scénických technologií, bude kurz obsahovat i toto téma. Tedy, bude se zabývat i scénografickými rozdíly mezi muzikály off-broadwayského typu, klasického broadwayského a muzikálem superlativů. Jednou větou se dá toto téma pojmenovat jako ?Scénografie a scénické technologie ve službách muzikálového příběhu?.
Kurz seznámí posluchače i s předními světovými tvůrci (režiséry, scénografy, choreografy). Objasní jejich univerzálnost
(opera, čihohra, muzikál). Rovněž nebudou chybět informace o významu a možnostech vzdělání, které je základním předpokladem vysoké profesionality všeh zúčastněných. Muzikál se především v anlglosaském světě nepovažuje za umění, nýbrž zábavu. Všechny jeho složky však jsou podmíněny vysokou uměleckou profesionalitou zúčastněných.
Kurz nebude mít pouze informativní charakter, půjde o to, aby si studenti sami vytvářeli hodnotící kritéria a ty pak použili při
ústních úvahách i písemných recenzích.
Tematické okruhy přednášek (přednášející: Michael Prostějovský, Patrick Fridrichovský):
? Počátky hudebního divadla v 20. století ? muzikál, kabaret, bulvární divadlo.
? Zrození velké éry amerického muzikálu ? 20. až 40.léta
? Leonard Bernstein a jeho propojení vážné hudby, jazzu a populární hudby.
? West Side Story jako reflexe doby.
? 60. léta, rock a jejich vliv na dění na hudební divadle.
? Rocková opera na muzikálovém jevišti.
? Andrew Lloyd Webber a muzikál superlativů.
? Vývoj muzikálu v 70. až 80. letech.
? Současnost muzikálu v USA, Velké Británii a západní Evropě.
? Expanze muzikálu do Asie.
? Muzikál v Česku ? subvencovaná divadla versus soukromé produkce.
? Současnost muzikálu v ČR
? Perspektiva hudebního divadla ? nová témata, nové trendy, nové technologie
? Evropský muzikál 20. století (neanglická původní díla ? Francie, Itálie, SSSR a další)
? Zábavní průmysl a tvorba uměleckého díla jako produktu masové spotřeby
Tematické okruhy (přednášející Ondřej Zicha):
? Stručně o scénografii a divadelní architektuře, aneb vše začalo u Řeků...
(Základní historický vývoj v architektuře a jeho obraz ve scénografii. Od řeckého stavitelství přes Palladia k současnému divadelnímu prostoru. Studenti budou seznámeni zejména se základními stavebními kameny architektury, vývojem divadelního prostoru a s počátky scénických technologií. Tato část je velmi důležitá pro celkové pochopení konsekvencí v současné scénografii a divadelní architektuře.)
? Současné trendy ve světové scénografii muzikálů superlativů
(Vše bude demonstrováno na několika příkladech konkrétních muzikálů a doplněno videoprezentací. Součástí prezentace bude i exkurze do zázemí moderní divadelní budovy nejspíše Hudebního divadla Karlín, které po nedávné rekonstrukci za historickou fasádou skrývá mnohé technické unikáty.)
? Kam dál ve vizuálnosti scénografických koncepcí aneb kde končí divadlo...
(Propojování klasického divadla a multimediálních technologií. Hranice možného. Technika ve službách umění versus samoúčelné využívání technických možností.)
Atestace:
ústní zkouška po každém semestru (kurz je koncipován jako dvousemestrální, je možno absolvovat i pouze jednu jeho část)
Literatura:
Prostějovský, M.: Muzikál expres, Větrné mlýny, Brno 2008.
Osolsobě, J.: Muzikál je když, Supraphon, Praha 1967.
Fridrichovský, P.: Vy´voj francouzského hudebního divadla ve 20. století v kontextu evropského hudebního divadla; in: program Les Misérables, MD Brno 2009.
Fridrichovský, P.: Karlínské otazníky in: Divadelní noviny, Roč. 12, č. 3, s. 10, Praha 2003.
Fridrichovský, P.: Mr. Bean jako divadelní medicína, in: MF Dnes, 7.3. 2009
Fridrichovský, P.: Opičí král - operní show, která válcuje svět, in: MF Dnes, 31. 1.
Fridrichovský, P.: Mozart jako popmuzikál v elegantním hávu, in: Divadelní noviny. - Roč. 18, č. 18, 3. 11. 2009, s. 6.
Eco, U.: Skeptikové a těšitelé, Argo, Praha 2007.
Gerats, A. A Schmidt, Ch. M.: Musical ? Das unterhaltenden Genre, Laaber-Verlag 2002.
Everett, W., Laird, P.: The Cambridge Companion to theMusical, Cambridge, UK:Press Syndicate of the University of
Cambridge. Cambridge 2002.
Erissman, G.: Cesty francouzského šansonu, Editio Supraphon, Praha 1988.