Charles Explorer logo
🇨🇿

Proměny muzikálu v čase a prostoru

Předmět na Filozofická fakulta |
ADIVM224

Anotace

Kurz uvádí posluchače do kontextu se scénicko-inscenačním, produkčním a společenským vývojem světové a domácí muzikálové scény posledních desetiletí. Na příkladech českých i zahraničních inscenací si všímá shodnosti principů i rozdílů ve fungování muzikálového žánru obecně. Na pozadí světových a regionálních tendencí popisuje rovněž existenci muzikálového žánru v oblasti ekonomicko-realizační, kde porovnává možnosti a předpoklady subvencovaných a soukromo-podnikatelských divadel.

Podrobně se bude věnovat současným titulům především uváděným na Broadwayi a na West Endu. Chybět nebudou ani informace o evropkých kontinentálních divadlech (Francie, Německo, Benelux, Rakousko, Maďarsko) a o muzikálové scéně v Koreji a Japonsku. Součástí kurzu budou návštěvy tuzemských produkcí a projekce DVD záznamů zahraničních inscenací a titulů. Akcent bude kladen i na hudební a tématickou pestrost muzikálového divadla. Jednotlivé tituly budou rovněž analyzovány a posuzovány v kontextu s díly, která tvořila jejich příběhovou předlohu (literární, filmovou). Soustředí se na strukturu díla vlastního, incenační postupy, hudební složku a herecké výkony. Smyslem je mj. ukázat studentům, jak vysoká profesionální kvalita všech zúčastněných, tedy autorů, kreativního týmu i herců je vyžadována.

Vzhledem k tomu, že tzv. ?muzikál superlativů? se rodil v přímé závislosti na vývoji amplifikace zvuku a technologickému rozvoji světelného designu a především scénických technologií, bude kurz obsahovat i toto téma. Tedy, bude se zabývat i scénografickými rozdíly mezi muzikály off-broadwayského typu, klasického broadwayského a muzikálem superlativů. Jednou větou se dá toto téma pojmenovat jako ?Scénografie a scénické technologie ve službách muzikálového příběhu?.

Kurz seznámí posluchače i s předními světovými tvůrci (režiséry, scénografy, choreografy). Objasní jejich univerzálnost

(opera, čihohra, muzikál). Rovněž nebudou chybět informace o významu a možnostech vzdělání, které je základním předpokladem vysoké profesionality všeh zúčastněných. Muzikál se především v anlglosaském světě nepovažuje za umění, nýbrž zábavu. Všechny jeho složky však jsou podmíněny vysokou uměleckou profesionalitou zúčastněných.

Kurz nebude mít pouze informativní charakter, půjde o to, aby si studenti sami vytvářeli hodnotící kritéria a ty pak použili při

ústních úvahách i písemných recenzích.

Tematické okruhy přednášek (přednášející: Michael Prostějovský, Patrick Fridrichovský):

? Počátky hudebního divadla v 20. století ? muzikál, kabaret, bulvární divadlo.

? Zrození velké éry amerického muzikálu ? 20. až 40.léta

? Leonard Bernstein a jeho propojení vážné hudby, jazzu a populární hudby.

? West Side Story jako reflexe doby.

? 60. léta, rock a jejich vliv na dění na hudební divadle.

? Rocková opera na muzikálovém jevišti.

? Andrew Lloyd Webber a muzikál superlativů.

? Vývoj muzikálu v 70. až 80. letech.

? Současnost muzikálu v USA, Velké Británii a západní Evropě.

? Expanze muzikálu do Asie.

? Muzikál v Česku ? subvencovaná divadla versus soukromé produkce.

? Současnost muzikálu v ČR

? Perspektiva hudebního divadla ? nová témata, nové trendy, nové technologie

? Evropský muzikál 20. století (neanglická původní díla ? Francie, Itálie, SSSR a další)

? Zábavní průmysl a tvorba uměleckého díla jako produktu masové spotřeby

Tematické okruhy (přednášející Ondřej Zicha):

? Stručně o scénografii a divadelní architektuře, aneb vše začalo u Řeků...

(Základní historický vývoj v architektuře a jeho obraz ve scénografii. Od řeckého stavitelství přes Palladia k současnému divadelnímu prostoru. Studenti budou seznámeni zejména se základními stavebními kameny architektury, vývojem divadelního prostoru a s počátky scénických technologií. Tato část je velmi důležitá pro celkové pochopení konsekvencí v současné scénografii a divadelní architektuře.)

? Současné trendy ve světové scénografii muzikálů superlativů

(Vše bude demonstrováno na několika příkladech konkrétních muzikálů a doplněno videoprezentací. Součástí prezentace bude i exkurze do zázemí moderní divadelní budovy nejspíše Hudebního divadla Karlín, které po nedávné rekonstrukci za historickou fasádou skrývá mnohé technické unikáty.)

? Kam dál ve vizuálnosti scénografických koncepcí aneb kde končí divadlo...

(Propojování klasického divadla a multimediálních technologií. Hranice možného. Technika ve službách umění versus samoúčelné využívání technických možností.)

Atestace:

ústní zkouška po každém semestru (kurz je koncipován jako dvousemestrální, je možno absolvovat i pouze jednu jeho část)

Literatura:

Prostějovský, M.: Muzikál expres, Větrné mlýny, Brno 2008.

Osolsobě, J.: Muzikál je když, Supraphon, Praha 1967.

Fridrichovský, P.: Vy´voj francouzského hudebního divadla ve 20. století v kontextu evropského hudebního divadla; in: program Les Misérables, MD Brno 2009.

Fridrichovský, P.: Karlínské otazníky in: Divadelní noviny, Roč. 12, č. 3, s. 10, Praha 2003.

Fridrichovský, P.: Mr. Bean jako divadelní medicína, in: MF Dnes, 7.3. 2009

Fridrichovský, P.: Opičí král - operní show, která válcuje svět, in: MF Dnes, 31. 1.

Fridrichovský, P.: Mozart jako popmuzikál v elegantním hávu, in: Divadelní noviny. - Roč. 18, č. 18, 3. 11. 2009, s. 6.

Eco, U.: Skeptikové a těšitelé, Argo, Praha 2007.

Gerats, A. A Schmidt, Ch. M.: Musical ? Das unterhaltenden Genre, Laaber-Verlag 2002.

Everett, W., Laird, P.: The Cambridge Companion to theMusical, Cambridge, UK:Press Syndicate of the University of

Cambridge. Cambridge 2002.

Erissman, G.: Cesty francouzského šansonu, Editio Supraphon, Praha 1988.