Přednáškový kurz se bud věnovat významnému projevu evropské moderny - a to divadelním aktivitám francouzského symbolismu.
V kontextu francouzské společnosti a kultury (haussmanovské proměny Paříže, literární hnutí "Parnasse" apod.) budou představeny divadelní aktivity uměleckých kroužků a produkce tehdejších kabaret ů (Chat Noir a jeho tvůrci:
Allais, Salis, Coquelin aj.), dále pak pokusy o vytvoření symbolistní (experimentální) divadelní scény (Fortovo
"Theatre d'Art").
Podrobněji bude sledována dramatický tvorba autorů, jak francouzských (Villiers de l’Isle-Adam, Mallarmé,
Dujardin, Pélladan, ale i Jarry), tak belgických (Maeterlinck, Verhaeren).
Atestace:
Ústní zkouška;
účast na přednáškách není povinná, leč vřele doporučená; ke zkoušce se předpokládá aktivní znalost min. 5 divadelních her a prostudování příslušné doporučené literatury (v
češtině, angličtině, francouzštině)
Literatura:
* COBLENCE, Françoise: Dandysmus, Eroika, Praha 2003.
* DUSIGNE, Jean-François: Le Théâtre d'Art (aventure européenne du XXe siècle), Théâtrales, Paris 1997.
* GORCEIX, Paul: Maurice Maeterlinck. Le symbolisme de la différance. St.-Pierre-du-Mont, éditions
Interuniversitaires, 1997, 280 pp.
* HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma, Praha 1997.
* KLEIN, Pavel; KŠICOVÁ, Danuše: Symbolismus na scéně MCHAT (režijní koncepce K. S. Stanislavského, Brno 2003.
* KLEIN, Pavel: Mejercholdova vize symbolismu (Pokus o rekonstrukci Maeterlinckovy Smrti Tintagila ve Studiu v roce 1905). Divadelní revue 3/2005.
* (ed.) SCHUMACHER, Claude: Naturalism and Symbolism in European Theatre 1850 - 1918, Cambridge
University Press, 1996.
* ROBICHEZ, Jacques: Symbolisme au théâtre (Lugné-Poë et les débuts de Théâtre de l'Oeuvre), L'Arche, Paris 1957.
* ŠRÁMEK, Jiří: Dějiny francouzské literatury, Brno 1996.