Charles Explorer logo
🇨🇿

Cirkus a divadlo / divadlo a cirkus (interdisciplinární přednáškový cyklus)

Předmět na Filozofická fakulta |
ADIVM277

Anotace

Cirkusové aktivity jsou jednou z mnoha podob performativních aktivit, jimiž se studium divadla zabývá. Tradice cirkusu sahá do antického světa, prolíná se středověkými divadelními aktivitami a ve své tradiční podobě se rozvíjí zhruba od 18. století. Dlouhodobě jsou pak cirkusové prvky a principy využívány divadelníky při jejich tvorbě a při rozmanitém spektru divadelních divadelních produkcí. S cirkusovou inspirací se setkáváme pravidelně a opakovaně nejen u moderních a novátorských přístupů divadelníků – např. v období moderny a tzv. Velké reformy na přelomu 19. a 20. století, v rámci tvůrčích aktivit meziválečných avantgard či u divadelních tvůrců druhé poloviny 20. století, a to jak ve světovém divadle, tak v našich zemích (němá groteska, Osvobozené divadlo, J. Frejka, A. Mnouchkine, G. Baty, J. Savary, J. Tati,

Divadlo Husa na provázku aj.). Od 70. let 20. století se především ve frankofonních zemích rozvíjí fenomén tzv. nového cirkusu (cirque nouveau), který na rozdíl od cirkusu tradičního vnáší do cirkusové inscenace prvky divadelní.

Kurz je rozdělen na dvě části: teoreticko-historickou (přednášky + přednášky externích hostí) a dokumentační (komentované projekce). Vzájemné propojení obou

částí nabídne jak pochopení a hlubší vhled do cirkusové problematiky ve vztahu k divadlu a zároveň poskytne studentům konkrétní představu o jednotlivých příkladech a realizacích cirkusové (a cirkusem inspirované) tvorby.

Výukový kurz se v předáškové části bude věnovat jak historické tradici cirkusu, teoretickému uchopení cirkusového fenoménu, tak mapování jeho současného stavu.

Sylabus kurzu:

- počátky cirkusu (cirkus v antice, zábavní podívaná v „cirku“...)

- dějiny a vývoj tradičního cirkusu

- cirkusové principy v dějinách divadla (karnevalové principy, commedia dell'arte, kočovní komedianti...)

- významné osobnosti cirkusové tvorby a významné cirkusové instituce (P.

Astley, Barnum and Bailey, Cirque d'hiver...)

- inscenační tvorba na pomezí divadla a cirkusu (východiska, principy)

- cirkusová estetika a poetika (estetika rizika, tělesnost a performativita cirkusové tvorby, „herec“ v cirkuse)

- cirkus ve filmu (němá groteska, J. Tati aj.)

- fenomén tzv. Cirque nouveau (Cirque de Soleil, Cirque Baroque, Que-Cir-Que,

Cirque Plume, aj.)

- divadelní tvorba ovlivněná cirkusem (Osvobozené divadlo, J. Frejka, C. Turba,

Cirkus Alfréd, B. Hybner, B. Polívka, Divadlo Husa na provázku, E. Tálská, R.

Novák, Divadlo bratří Formanů, La Putyka)

Doporučená studijní literatura (výběr):

CIHLÁŘ, O Nový cirkus. Praha: Pražská scéna, 2006. ISBN 80-86102-55-6

DVOŘÁK, J. Alt. divadlo. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-13-0

HANČL, T. Ejhle cirkus a varieté. První český cirkusový slovník. Brno: Rovnost, 1995.

ISBN 80-85826-09-7

TAIROV, A. Odpoutané divadlo. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2005.

ISBN 80-7331-035-X

HONZL, J: Roztočené jeviště. Praha: Odeon, 1925.

KLOSOVÁ, L. – KOPÁČOVÁ, L. Odkaz české divadelní avantgardy. Praha: Divadelní

ústav, 1990. ISBN 80-7008-004-3

PAVIS, P. Divadelní slovník. přel. Daniela Jobertová, Praha: Divadelní ústav, 2003.

ISBN 80-7008-157-0

PELC, J. Zpráva o Osvobozeném divadle. Praha: Práce, 1982. ISBN 24-005-82

TAIROV, A. Odpoutané divadlo. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2005.

ISBN 80-7331-035-X

TEIGE, Karel: Svět, který se směje. Praha: Odeon, 1928.

ZOLAROVÁ, I. Artistický slovník. Praha: Divadelní ústav, 1964. T 12-41311 zahraniční literatura:

ALBRECH, E. The Contemporary Circus. Art of the Spectacular. Plymouth: The

Screen Press, INC., 2006. ISBN 978-081085-734-6

AMIARD-CHAVREL, C. Du cirque au théâtre. Lausanne: L´Age d´Homme, 1983.

ISBN 2-8521-3324-8

BAUDREAULT, J. Les Nouveaux cirques. Rupture ou continuité? Québec:

Faculté des études supérieurs, Départements des littératures, Faculté des

Lettres, Université Lavala, 1999.

BODART, C. L´Architecture du nouveau cirque. Du permanent…A l´éphèmer.

Paris: L´École d´Architecture de Paris – Belleville, 2002.

DUPAVILLON, C. Architecture du cirque. Dès origines a nos jours. Paris: Le

Moniteur, 2001. ISBN 2-281-191136-2

FLORA, E. Interferences entre le cirque et le théâtre contemporains en France.

Paris: Mémoire de D.E.A., Université de Paris III. Institut d´Études

Théâtrales,1993.

GUY, J.M. Avant-garde, cirque! Les Arts de la piste en révolution. Paris:

Autrement, 2001. ISBN 2-7467-0141-3

JACOB, P. Le cirque. Un art à la croisée des chemins. Paris: Gallimard, 1992.

ISBN 2-07-076272-6

JACOB, Pascal a REYNAUD, C. Les Ecuyères. Paris: Magellon & Cie, 2001.

ISBN 2-914330-12-X

JACOB, P. a REYNAUD, C. Les Acrobates. Paris: Magellon & Cie, 2001.

ISBN 2-914330-11-1

JACOB, P. a REYNAUD, C. Les Jongleurs. Paris: Magellon & Cie, 2001. ISBN 2- 914330-34-0

JACOB, P. a REYNAUD, C. Les Clowns. Paris: Magellon & Cie, 2001. ISBN 2- 914330-10-3

JACOB, P. Le Cirque. Du théâtre équestre aux arts de la piste. Paris: Larousse, 2002. ISBN 2-03-505168-1

MAUCLAIR, D. Histoire du cirque. Voyage extraordinaire autour de la terre. Toulouse: Privat, 2003. ISBN 2-7089-1718-8

WALLON, E. Le cirque au risque de l´art. Paris: Actes Sud – papiers, 2002. ISBN 2-7427-3612-3