Obsah kurzu:
Topolův Konec masopustu představuje v české dramatice v mnoha ohledech ojedinělé dílo. První část semináře bude věnována analýze textu a evidování jeho výjimečnosti a specifické divadelní potence. Na ně naváže kritický komparativní rozbor stěžejních jevištních realizací hry od premiéry v roce 1963 až do současnosti. Pozornost bude věnována zejména významotvorným inscenačním gestům, jimiž se různí režiséři pokoušeli transformovat
Topolovu mnohovrstevnatou sémantiku do divadelního jazyka.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce (analýza, popř. esej)
Základní prameny a literatura:
Josef Topol. Konec masopustu. Vydání např. Orbis, Praha 1963 či in: Josef Topol a Divadlo za branou. Český spisovatel, Praha 1993. Ed. B. Mazáčová.
Josef Topol. O čem básník ví. Torst, Praha 2014.
Barbara Mazáčová, Terezie Pokorná. Zbyla na mne slova. (Rozhovor s Josefem Topolem). Revolver Revue č. 16, 1991.
Karel Kraus. Topolův pokus o dorozumění. / Masopustní tragédie. / Topolovo místo v současné dramatice.
Všechny texty knižně ve výboru Krausových textů Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001.
Zdeněk Hořínek. Josef Topol 1995. Divadelní revue 6, 1995, č. 3.
Alena Štěrbová. Metaforické hry Josefa Topola. Universita Palackého, Olomouc 2003.
David Kroča. Poetika dramat a básní Josefa Topola. Paido, Brno 2005.
Další literatura a prameny (vč. videozáznamů vybraných inscenací) budou upřesněny na začátku kurzu.