Texty pro divadlo se píší v každé době. A divadla je inscenují. Jak rychle se ovšem dostávají současné texty na scény tuzemských divadel v posledním - řekněme - čtvrtstoletí? Jak vypadají jejich inscenace? Jaké soudobé zahraniční autory čeští diváci poznávali a sledovali? A jací čeští (a slovenští) dramatikové jim dělali konkurenci? A jaká je situace dnes?
Předmět se (zejména) seminární formou zabývat problematikou moderního psaní pro divadlo, přičemž pozornost bude zaměřena především evropské autory, kteří byli uvedeni na českých scénách po roce 1989 (zejména v devadesátých a nultých letech) a výraznějším způsobem ovlivnily vývoj a směřování českého divadla jak ve své době, tak v posledních letech a v současnosti.
Semirní setkání by měla studentům nabídnout hlubší vhled do specifických – mainstreamových i okrajovějších,
úspěšných i lehce opomenutých – podob moderního (či případně post-moderního) psaní pro divadlo a bude rovněž sledovat také českou inscenační recepci zkoumaných textů (a to na/v inscenacích významných tuzemských režisérů a inspirativních divadelních souborů).
Předběžný korpus zkoumaných textů pro divadlo a jejich inscenací:
B.-M. Koltès: Boj černocha se psy (FR) prem. 19.6.1992
T. Bernhard: Ritter, Dene, Voss (A) prem. 14.6.1996
J. Pokorný: Taťka střílí góly (CZ) prem. 22.1.1999
J. Fosse: Někdo přijde (N) prem. 8.1.2001
M. Ravenhill: Shopping and fucking (UK) prem. 5.10.2001
Z. Egressy: Portugálie (H) prem. 21.12.2001
M. McDonagh: Osiřelý západ (IRL) prem. 8.3.2002
V. Klimáček: Gotika (SK) prem. 9.11.2002
U. Widmer: Top dogs (CH) prem.8.11.2002
P. Marber: Na dotek (UK) prem. 2002
S. Kane: Psychóza 4:48 (UK) prem. 6.3.2003
I. Bauersima: norway.today (CH) prem. 21.3.2003
O. Muchinová: Letí (RUS) prem. 2005/2006
Požadavky ke zkoušce: aktivní účast v hodinách (včetně ústní prezentace k vybranému autorovi a dílu), závěrečná písemná práce