Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům: 1. Nejnovější metody průzkumů nizozemských obrazů 2. Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života) 3. Malířství v Antverpách v 1. čtvrtině 16. století: produkce pro volný trh (zejména komemorativní díla) 4. Jan Gossart zv. Mabuse 5. Maerten van Heemskerck a romanisté 6. Pieter Bruegel starší 7. Rozvoj žánrového malířství (zejména vyobrazení života sedláků a okrajových společenských vrstev) 8. Recepce Leonarda da Vinci v dílech Quintena Massyse, Jana Sanderse van Hemessen a Marinuse van Reymerswaele 9. Joachim Beuckelaer a Pieter Aertsen 10. Krajinomalba: Herri met de Bles, Joachim Patinir a Pieter Bruegel starší 11. Rozvoj zátiší (především rané práce Jana Brughela staršího): možnosti interpretace, skrytá symbolika
Letní semestr 2019
Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění. Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.
Cyklus metodologicky navazuje na přednášky zimního semestru 2018-2019. Kromě přednášek věnovaných jednotlivým mistrům a školám bude pozornost věnována i rozvoji jednotlivých žánrů - zejména krajinomalby a zátiší, které se rozvíjely v souvislosti s dobovými zájmy o poznání okolního světa (makrokosmu i mikrokosmu). Krajinářství i malba zátiší se kodifikovaly především během 2. poloviny 16. věku, zlatá éra těchto žánrů nastala v 17. věku v dílech holandských mistrů.
Ve shodě se zaměřením celého kurzu se výuka zaměří především na ikonografickou interpretaci nejvýznamnějších děl 16. století; zvláštní pozornost bude věnována sociologickým a ekonomickým poměrům modifikujícím tehdejší malířskou produkci. K zásadním objevům na poli nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci (viz publikace Maryan Ainsworth, Jochena Sandera a Lorne Campbella), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu nizozemských maleb.