Charles Explorer logo
🇬🇧

Dutch Painting of the 15th and 16th Centuries II

Class at Faculty of Arts |
ADU100404

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům: 1.       Nejnovější metody průzkumů nizozemských obrazů 2.       Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života) 3.       Malířství v Antverpách v 1. čtvrtině 16. století: produkce pro volný trh (zejména komemorativní díla) 4.       Jan Gossart zv. Mabuse 5.       Maerten van Heemskerck a romanisté 6.       Pieter Bruegel starší 7.       Rozvoj žánrového malířství (zejména vyobrazení života sedláků a okrajových společenských vrstev) 8.       Recepce Leonarda da Vinci v dílech Quintena Massyse, Jana Sanderse van Hemessen a Marinuse van Reymerswaele 9.       Joachim Beuckelaer a Pieter Aertsen 10.   Krajinomalba: Herri met de Bles, Joachim Patinir a Pieter Bruegel starší 11.   Rozvoj zátiší (především rané práce Jana Brughela staršího): možnosti interpretace, skrytá symbolika

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Letní semestr 2019

Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění. Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.

Cyklus metodologicky navazuje na přednášky zimního semestru 2018-2019. Kromě přednášek věnovaných jednotlivým mistrům a školám bude pozornost věnována i rozvoji jednotlivých žánrů - zejména krajinomalby a zátiší, které se rozvíjely v souvislosti s dobovými zájmy o poznání okolního světa (makrokosmu i mikrokosmu). Krajinářství i malba zátiší se kodifikovaly především během 2. poloviny 16. věku, zlatá éra těchto žánrů nastala v 17. věku v dílech holandských mistrů.

Ve shodě se zaměřením celého kurzu se výuka zaměří především na ikonografickou interpretaci nejvýznamnějších děl 16. století; zvláštní pozornost bude věnována sociologickým a ekonomickým poměrům modifikujícím tehdejší malířskou produkci. K zásadním objevům na poli nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci (viz publikace Maryan Ainsworth, Jochena Sandera a Lorne Campbella), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu nizozemských maleb.