Charles Explorer logo
🇬🇧

Painting and Sculpture in Rome 1600-1650: Selected Chapters

Class at Faculty of Arts |
ADU100453

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Malířství a sochařství v Římě 1600-1650: Vybrané kapitoly

Anotace:

Řím byl v období mezi lety 1600 a 1650 skutečnou metropolí evropského umění. Jeho význam je tak srovnatelný pouze s Florencií v éře, kdy se v tomto toskánském městě rodila renesance. Totiž, zatímco jinde stále ještě vládl manýrismus, v Římě už probíhala zásadní reforma výrazových prostředků, která vedla k formulování toho, co dnes nazýváme barokem.

V jednosemestrální přednáškovém cyklu, nazvaném prostě „Malířství a sochařství v Římě 1600-1650“ se pokusíme na základě analýzy vybraných uměleckých děl rekonstruovat mimořádně tvůrčí atmosféru, která v dané době v Římě panovala a která, jak si ukážeme, zachvacovala všechny, ty, které v dané době v Římě žili, ale i ty, které tímto městem pouze procházeli.

Budeme se věnovat jak vášnivým disputacím o tom, jakou roli má hrát malířství a sochařství v reformami obrozeném katolickém vyznání, tak i diskusím týkajícím se smyslu umění obecně s důrazem na klíčová témata té doby, jakým byla touha po obnovení „ideale classico“.

Mimoto nás bude zajímat, jaký byl vztah mezi divadlem a výtvarným uměním té doby, dotkneme se nové koncepce sběratelství, postupné proměny postavení umělce ve společnosti a dalších zajímavých jevů, které malířství a sochařství v tomto období v Římě provázely.

Požadavky pro získání atestace:

Předmět je určen jak pro studenty bakalářského, tak pro studenty magisterského studia. Je ukončen zkouškou, která bude probíhat ústně. Student si připraví prezentaci jedné z význačných osobností z řad malířů a sochařů, jejichž tvorba charakterizuje Řím v daném období. Následně bude všeobecná znalost probírané látky ověřena doplňujícími otázkami. Volba dané osobnosti bude předem konzultována s dotčeným vyučujícím.

Doporučená literatura:

Charles Avery, Bernini, München 1997

Herbert Beck, Sabine Schulze ed., Antikenrezeption im Hochbarock, Berlin 1989

Jan Bialostocki, Gian-Lorenzo Bernini, Berlin 1981

Oldřich Jakub Blažíček, Gianlorenzo Bernini, Praha 1964

Beverly Louise Brown (ed.), The Genius of Rome 1592 -1623, London 2001

Georges Duby, Jean-Luc Daval ed., Sculpture 2, From the Renaissance to the Present Day, Köln 2006

Gerlinde Gruber et al., Rubens. The Power of Transformation, Wien 2016

Howard Hibbard, Bernini, Penguins books, 1965

Maurizio e Marcello Fagiolo dell´Arco, Bernini, Un introduzione al gran teatro del barocco, Roma 1967

Heinrich Kauffmann, G. L. Bernini, Die figürliche Kompozitionem, Berlin 1970

Hans Ulrich Kessler, Pietro Bernini, München 2005

Roberto Longhi, Caravaggio, Dresden 1968

Marion Boudon-Machuel, Francois Duquesnoy 1597-1643, Paris 2005

Torgil Magnuson, Rome in the Age of Bernini, Upsala 1982

Jennifer Montagu, Roman Baroque Sculpture, The Industry of Art, New Haeven, London

Jennifer Motagu, Algardi, NewHaeven, London 1984

Pierre Rosenberg – Véronique Damian, Nicolas Poussin, Paris 1994

Félix Witting, M. L. Patrizi, Caravaggio, New York 2007

Rudolf Wittkower, Gian Lorenzo Bernini, The Sculptor of the Roman Baroque, London 1955, a pozdější vydání, nejlépe 2001

Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1750, 3rd revised edition, London 1973 a další monografie vybraných umělců