Evropské malířské kolonie v 19. a raném 20. století
(přednáška v letním semestru akademického roku 2023–2024.)
Anotace:
Tzv. malířské či umělecké kolonie představují fenomén, který je právem spojován s vývojově důležitými momenty v dějinách umění. Ačkoliv přesná definice tohoto pojmu je předmětem uměleckohistorické diskuze, shoda panuje přinejmenším na tom, že malířskou kolonii lze chápat jako konkrétní venkovskou lokalitu či oblast, v níž se z tvůrčích popudů soustřeďovali či usazovali umělci, jejichž dílo vykazovalo jisté společné rysy. Ty přitom vycházely jak ze samotného charakteru místa, tak z uměleckého názoru či stylu, který se nicméně v průběhu času mohl proměňovat. První malířské kolonie vznikaly již ve dvacátých letech 19. století (Barbizon, Willingshausen, Frauenchiemsee) a jejich existence se výrazně promítla do vývoje romantické a realistické malby a předmoderní malby v západní i střední Evropě, zatímco v druhé polovině století vznikaly kolonie s formativním významem pro moderní umění (Pont-Aven, Giverny, Worpswede, Dachau). Jednosemestrální přednáška bude sledovat dějiny uměleckých kolonií, jejich kulturně-historické souvislosti a význam pro umění 19. a 20. století v rámci Evropy i českých zemí.
Atestace spočívá v závěrečné ústní zkoušce.
Literatura (výběr):
Claus Pese, „Im Zeichen der Ebene und des Himmels“: Künstlerkolonien in Europa. Ein Forschungs- und Austellungsprojekt des Germanischen Nationalmuseums, Nürnberg 1999.
Georg Ulrich Großmann (ed.), Künstlerkolonien in Europa Im Zeichen der Ebene und des Himmels, Nürnberg 2001.
Nina Lübbren, Rural artists´ colonies in Europe 1870–1910, Manchester 2001.
Thomas Andratschke, Mythos Heimat. Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, Dresden 2016.