Charles Explorer logo
🇬🇧

European painting colonies in the 19th and early 20th centuries

Class at Faculty of Arts |
ADU100657

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Evropské malířské kolonie v 19. a raném 20. století

(přednáška v letním semestru akademického roku 2023–2024.)

Anotace:

Tzv. malířské či umělecké kolonie představují fenomén, který je právem spojován s vývojově důležitými momenty v dějinách umění. Ačkoliv přesná definice tohoto pojmu je předmětem uměleckohistorické diskuze, shoda panuje přinejmenším na tom, že malířskou kolonii lze chápat jako konkrétní venkovskou lokalitu či oblast, v níž se z tvůrčích popudů soustřeďovali či usazovali umělci, jejichž dílo vykazovalo jisté společné rysy. Ty přitom vycházely jak ze samotného charakteru místa, tak z uměleckého názoru či stylu, který se nicméně v průběhu času mohl proměňovat. První malířské kolonie vznikaly již ve dvacátých letech 19. století (Barbizon, Willingshausen, Frauenchiemsee) a jejich existence se výrazně promítla do vývoje romantické a realistické malby a předmoderní malby v západní i střední Evropě, zatímco v druhé polovině století vznikaly kolonie s formativním významem pro moderní umění (Pont-Aven, Giverny, Worpswede, Dachau). Jednosemestrální přednáška bude sledovat dějiny uměleckých kolonií, jejich kulturně-historické souvislosti a význam pro umění 19. a 20. století v rámci Evropy i českých zemí.

Atestace spočívá v závěrečné ústní zkoušce.

Literatura (výběr):

Claus Pese, „Im Zeichen der Ebene und des Himmels“: Künstlerkolonien in Europa. Ein Forschungs- und Austellungsprojekt des Germanischen Nationalmuseums, Nürnberg 1999.

Georg Ulrich Großmann (ed.), Künstlerkolonien in Europa Im Zeichen der Ebene und des Himmels, Nürnberg 2001.

Nina Lübbren, Rural artists´ colonies in Europe 1870–1910, Manchester 2001.

Thomas Andratschke, Mythos Heimat. Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, Dresden 2016.