Charles Explorer logo
🇨🇿

Restaurování uměleckých děl

Předmět na Filozofická fakulta |
ADU100677

Anotace

Uměleckohistorické cvičení z restaurování

Předmět sleduje teorii a praxi restaurování dvojí optikou. První část kurzu zahrnuje teoretickou základnu oboru restaurování (konzervování) od jeho počátků po současnost, a to jak v České republice, tak s vybraným evropským kontextem, s důrazem na formovaní vědeckého restaurování v prostředí tzv. Československé restaurátorské školy (ale i mimo ni). Tato část kurzu bude doplněna a komparována s problematikou restaurování uměleckých děl rozlišených dle druhu a materiálu: závěsný obraz, nástěnná malba, dřevěná socha s polychromií, kamenná socha, umělecké předměty z kovů a na papíru. Součástí druhé půlky cvičení budou návštěvy restaurátorských ateliérů a přednáškové vstupy vybraných restaurátorů či teoretiků. Cílem předmětu je přiblížit a osvětlit charakter spolupráce historika umění a restaurátora v limitách doby vzniku konkrétního uměleckého díla a doby, ve které byl či je prováděn restaurátorský zásah.

Art historical exercises in restoration

This course examines the theory and practice of restoration through a dual perspective. The first part of the course covers the theoretical basis of the field of restoration (conservation) from its beginnings to the present, both in the Czech Republic and with a selected European context, with an accent on the formation of scientific restoration in the milieu of the so-called Czechoslovak Restoration School (but also outside it). This part of the course will be complemented and compared with the restoration of works of art differentiated according to type and material: hanging painting, wall painting, wooden sculpture with polychromy, stone sculpture, art objects made of metals and on paper. The second half of the exercise will include visits to restoration ateliers and lecture presentations by selected restorers or theorists. The aim of the course is to introduce and explain the character of the collaboration between art historian and restorer within the limits of the period of creation of a concrete work of art and the period in which the restoration operation was or is carried out.

Doporučená literatura/recommended literature:

Vincenc KRAMÁŘ: O obrazech a galeriích. Praha 1983

LAHODA/UHROVÁ (ed.): Vincenc Kramář. Od starých mistrů k Picassovi (kat. výst.). Praha 2000

Mojmír HAMSÍK: Tři úvahy o restaurování. In: Technologia artis IV, 1996

Ladislav KESNER: Restaurátorský ateliér Národní galerie v Praze (kat. výst.). Praha 1985

Ivo HLOBIL: K výtvarnému aspektu československé restaurátorské školy (1982). In: Bulletin UHS II, 2014, 5-11

Ivo HLOBIL: Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Praha 2008

Vratislav Nejedlý: K vývoj retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století. In: Zprávy památkové péče LXV, 2005, VI, 500-516

Cesare BRANDI: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000

Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika malby. Díl 1., Malířský a konzervační materiál (druhé vydání). Praha 2003

Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika malby. Díl 2., Průzkum a restaurování obrazů (druhé vydání). Praha 2003

Zuzana BAUEROVÁ: Proti času. Konzervovanie – reštaurovanie v Československu 1918 – 1971. Praha 2015