Charles Explorer logo
🇨🇿

Seminář umění kolem roku 1900

Předmět na Filozofická fakulta |
ADU500066

Sylabus

Program semináře: 5.10. Představení koncepce semináře, rozdělení referátů 14.10. 13:00-14:30 (náhrada semináře 12.10. v učebně) Stálá expozice – České moderní umění, Zahraniční umění, Národní galerie, Veletržní palác 19.10. 11:00-12:15  Výstava Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj, Národní galerie, palác Kinských 26.10.  Metodologické zakotvení problému - Dobová diskuse v Čechách

Miloš JIRÁNEK: O českém malířství moderním a jiné práce. Praha 1962, 1-24; F. X. ŠALDA: Problém národnosti v umění. Volné směry 8, 1904, 3-11; Bohumil KUBIŠTA: Výstava Josefa Mánesa. In: Bohumil KUBIŠTA: Předpoklady slohu. Praha 1947, 65-66; Josef ČAPEK: Bázeň před Evropou. Přetištěno in: Jiří PADRTA: Osma a Skupina výtvarných umělců 1907-1917, Teorie, kritika polemika, Praha 1992, 134-135; S. K. NEMANN: Otevřená okna. Přetištěno in: Jiří PADRTA: Osma a Skupina výtvarných umělců 1907-1917, Teorie, kritika polemika, Praha 1992, 138-140; Václav NEBESKÝ: L’Art moderne tchècoslovaque. Paris 1937 (stránky výběrově).

Metodologické zakotvení problému - Česká perspektiva – retrospektivní hodnocení

Miroslav LAMAČ: Česká malířská avantgarda 1907-1917. Ve světových souvislostech. Výtvarné umění 15, 1964, č. 9, 267-283; Petr WITTLICH: České umění a evropská integrace. Přetištěno in: Petr WITTLICH: Horizonty umění. Praha 2010, 9-19; Tematické číslo „Centrum a periferie“, Výtvarné umění 1992, č. 5-6, 99-102 (Wittlich, Čiháková, Crockett); Vojtěch LAHODA: Framing the Difficulties. Czech nad Central European Modern and Contemporary Art. Praesens 2002, Nr. 1, s. 13 – 32.   2.11.  Metodologické zakotvení problému - Revizionistická středoevropská perspektiva

Piotr PIOTROWSKI: Rámování střední Evropy. Umělec 4, 1999, 45-46.; Piotr PIOTROWSKI: Central Europe in the Face of Unification. In: Artmargins, 28.1.2003, vyhledáno 24.9.2015. http://www.artmargins.com/index.php/archive/263-central-europe-in-the-face-of-unification; Piotr PIOTROWSKI: On the Spatial Turn, or Horizontal Art History, Umění 56, 2008, 378-383; Ján BAKOŠ: Región, periféria a umeleckohistorický vývoj. Přetištěno in: Jiří ŠEVČÍK (ed.): České umění 1980-2010. Praha 2011, 271-279; Mária ORIŠKOVÁ: Dvojhlasné dejiny umenia. Bratislava 2002; Eva FORGACS: Art History's One Blind Spot in East-Central Europe: Terminology, Umění 64, 2016, č. 1, 19-28; Andrzej TUROWSKI: The phenomenon of blurring. In: Timothy O. BENSON: Central European Avant Gardes: Exchange and Transformation, 1910–1930, Los Angeles County Museum of Art. Cambridge 2002, 362–373.

Metodologické zakotvení problému - Revizionismus a „Global Art History“ – (sebe)reflexe někdejších hegemonií

Hans BELTING: Evropa: Západ a Východ v rozštěpení dějin umění. In: Hans BELTING, Konec dějin umění. Praha 2000, 63-71; James ELKINS: “S. A. Mansbach, Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890-1939 (Cambridge: Cambridge University Press, 1998)”, The Art Bulletin 82, 2000, 781-785; Elizabeth CLEGG: Introduction. In: Elizabeth CLEGG: Art, design, and architecture in Central Europe, 1890-1920. New Haven 2006, 1-8; James ELKINS: Ako je možné písať o svetovom umení? Ars 2003, č. 2, 75-89; Susan WALLER and Karen L. CARTER: Introduction. Strangers in Paradise: Foreign Artists and Communities in Modern Paris, 1870-1914. In: Karen L. CARTER and Susan WALLER (edd.): Foreign Artists and Communities in Modern Paris, 1870-1914. Farnham 2015, 1-24.   9.11. Panslavismus, pangermanismus a regionalismus

Elizabeth CLEGG: Pan-Slavism and Pan-Germanism in Moravia and Bohemia. In: Elizabeth CLEGG: Art, design, and architecture in Central Europe, 1890-1920. New Haven 2006, 157-160; Elizabeth CLEGG: Regionalism in Brno and Beyond: Úprka, Jurkovič, Jaroněk and ‚Moravian Slovakia‘. In: Elizabeth CLEGG: Art, design, and architecture in Central Europe, 1890-1920. New Haven 2006, 110-114; Lenka BYDŽOVSKÁ – Karel SRP: Alfons Mucha. Slovanská epopej. Galerie hlavního města Prahy, Praha 2011; Dana DORICOVÁ: Emil Pacovský a Grupa uhorsko-slovenských maliarov, kat. výst., Považská galéria umenia, Žilina 1993; Šárka HRIBOVÁ: Výtvarník Emil Pacovský jako organizátor a vydavatel, diplomová práce, Ped.F UK, Praha 2009, s. 12-15.

SVU Mánes a „otevírání oken do Evropy“ (Spolupráce nejen s centry)

Karolína FABELOVÁ: Camille Mauclair a české moderní umění. In: Kateřina BLÁHOVÁ (ed.): Komunikace a izolace v české kultuře 19. století. Praha 2002, 404-412; Karolína FABELOVÁ: Julius Meier-Graefe und seine Mitarbeit mit dem Verein Mánes und der Zeitschrift Volné směry. Umění 58, 2010, č. 5-6, 454-464; Roman PRAHL: Hagenbund a Mánes: mezi Vídní a Prahou. Umění 45, 1997, č. 5, 445-460; Karolína FABELOVÁ: La recherche de la modernité à travers les rapports entre William Ritter (1867-1955) et Miloš Jiránek (1875-1911). In: Aleš MUDRA: Inspirations françaises. Praha 2006, 101-114; Catherine SERVANT: Miloš Jiránek, český malíř na Detvě (1904-1906). In: Detva. Zborník príspevkov z konferencie. Tradície, premeny a súčasnosť. (Od rurálneho k urbánnemu?). Detva 2006, 75-86; Tomáš WINTER: Detva, Zbojníci. In: Tomáš WINTER: Miloš Jiránek: Zápas o moderní malbu 1875-1911, Cheb 2012, 71-90.   16.11. Významné zahraniční výstavy SVU Mánes a jejich konsekvence - August Rodin

Marie HALÍŘOVÁ (ed.): Pocta Rodinovi. Galerie hlavního města Prahy, Praha 1992; Helena KORBELOVÁ: Rodinova pražská výstava a jeho návštěva v Praze. In: Documenta Pragensia II, Praha 1981, 106-124; Cathleen M. GIUSTINO: Rodin in Prague, 1902: Modernism and Varieties of Czechness. In: Jiří POKORNÝ (ed.): Nacionalismus, společnost a kultura ve střední Evropě 19. a 20. století. Praha 2007, 385-394; Petr WITTLICH: Rodin v Praze. In: Petr WITTLICH - Sandra BABOROVSKÁ (edd.): Neklidná figura. Exprese v českém sochařství 1880-1914, Praha 2016, 120-122; Martin KRUMMHOLZ: Mařatka Mauderovi. Příspěvek ke studiu česko-francouzských styků. Umění 52, 2004, č. 2, 169-178; Josef MAŘATKA: Vzpomínky a záznamy; [Úvod]: PETR WITTLICH. Praha 2003, 7-131; Petr WITTLICH: Pařížské dobrodružství (1905-1908). In: Petr WITTLICH: Bohumil Kafka: (1878-1942): příběh sochaře. Praha 2014, 52-104; Petr WITTLICH: Pod velkým stromem. Pařížský pobyt sochaře Bohumila Kafky v letech 1904 – 1908. Umění 60, 2012, č. 6, 470-477; Nicholas SAWICKI: Rodin and the Prague Exhibition of 1902: Promoting Modernism and Advancing Reputations. Cantor Arts Center Journal 3, 2002-2003, 185-197.

Významné zahraniční výstavy SVU Mánes a jejich konsekvence – Edvard Munch

Arne EGGUM – Gerda WOLL - Jiří KOTALÍK: Edvard Munch a české umění. Národní galerie, Praha 1982; Petr WITTLICH: Edvard Munch a české umění. In: Petr WITTLICH: Horizonty umění. Praha 2010, 202-238; Petr WITTLICH: Munchovo poselství. In: Petr WITTLICH: Horizonty umění. Praha 2010, 70-85; Otto URBAN: Edvard Munch v Čechách. In: Otto URBAN (ed.): Edvard Munch. Být sám. Obrazy, deníky, ohlasy. Praha 2006, 193-215.   23.11. Významné zahraniční výstavy SVU Mánes a jejich konsekvence – Antoine Bourdelle

Karolína FABELOVÁ: Bourdelle à Prague en 1909 et son rapport aux artistes tchèques et à August Rodin. Umění 57, 2009, 364-384; Jiří ŠETLÍK: Otto Gutfreund. Zázemí tvorby. Praha 1989; Petr WITTLICH: É. A. Bourdelle a jeho výstava r. 1909 v Praze. In: Petr WITTLICH - Sandra BABOROVSKÁ (edd.): Neklidná figura. Exprese v českém sochařství 1880-1914, Praha 2016, 172-203; Helena STAUB: Bourdelle et ses eléves: Giacometti, Richier, Gutfreund. Musée Bourdelle, Paris 1999.

Významné zahraniční výstavy SVU Mánes a jejich konsekvence – Les Indépendants 1910

Antonín MATĚJČEK, Úvod. In: XXXI. výstava SVU Mánes - Les Indépendants. SVU Mánes, Praha 1910 ; Archiv hlavního města Prahy, Spolek výtvarných umělců Mánes, dokumentace výstav, Les Indépendants 1910 (dostupné na internetu) ; Miroslav LAMAČ: Osma a skupina výtvarných umělců 1907-1917. Praha 1988 (strany výběrově).   30.11. Skupina Osma a Evropa

Marie RAKUŠANOVÁ: Cesta Emila Filly, Antonína Procházky a Friedricha Feigla v roce 1906 po Evropě. Umění 52, 2004, 52, 1, s. 72-83; Nicholas SAWICKI: The Critic as Patron and Mediator: Max Brod, Modern Art, and Jewish Identity in Early-Twentieth-Century Prague. Images: A Journal of Jewish Art and Visual Culture 6, 2012, 30-51; Marie RAKUŠANOVÁ: Velké míjení nebo nenápadná rezonance

Anotace

Umělci z Čech a Evropa (1900-1914)

Nejdiskutovanějším metodologickým trendem současných dějin umění je globální přístup, který umožňuje dříve kanonizované fenomény kulturních hegemonií kriticky přehodnocovat a zasazovat do nových, širších geografických a sociálních kontextů. Letošní seminář bude prověřovat efektivnost metod „global art history“ v případě zkoumání české, potažmo středoevropské moderny a rané avantgardy v evropských souvislostech. V úvodu semináře se budeme věnovat metodologickým problémům a limitům „globálních dějin umění“. Společně budeme rozebírat texty historiků umění, kteří se v posledních dvaceti letech nově zamýšleli nad problémem vztahu centra a periferie, zkoumali vytváření sítí uměleckých vztahů napříč evropskými hlavními městy umění i okrajovými a přehlíženými oblastmi. Budeme sledovat diskuse o kanonických fenoménech modernismu i o jejich marginalizovaných lokálních variantách. Tematizována bude také problematika panslavismu a regionalismu, vnímaná tradičně v jednoznačné opozici vůči modernismu.

Shrneme metodologické alternativy řešení těchto problémů, navrhované osobnostmi typu Jamese Elkinse, Evy Forgacs, Piotra Piotrowského, Hanse Beltinga, Petra Wittlicha nebo Vojtěcha Lahody.

Diskuse nad metodologickými otázkami bude následovaná jednotlivými případovými studiemi. Témata seminářů budou volena nejen s ohledem na mapování vztahů české moderny v letech 1900-1914 k významným uměleckým centrům, ale budou volena také za účelem zviditelnění kontaktů umělců z Čech k tvůrcům ze Slovenska, Polska, Maďarska a dalších středoevropských zemí.