Obsah kurzu:
Dvousemestrální předmět se zabývá dramaturgií jako integrální složkou divadelní tvorby, Dramaturgickou činnost nechápe tedy jako pouhý výběr repertoáru pro určitý divadelní soubor, jak s tímto termínem obvykle pracuje deníková kritika nebo divadelní publicistika, nýbrž pojímá ji v celé její šíři, tak, jak to odpovídá skutečnému postavení dramaturgie v současném českém divadle - jako komplexní promýšlení budoucího divadelního díla ve všech jeho tematicko – významov ých i strukturně – tvarových souvislostech a podobách. Formou studia pak je
(kromě výkladové části) především čtení a analýza literárních uměleckých textů, a následná diskuse nad nimi.Cílem semináře je tedy : umožnit divadelním kritikům, historikům a teoretikům nahlédnout na divadelní tvorbu také z druhé strany, tj. jaksi „zevnitř“, z hlediska tvorby samotné.
Smysl a cíle kurzu :
Studenti budou vedeni zejména k tomu, aby se naučili přečíst text divadelní hry (nebo jiného literárního díla) co nejpozorněji,nikoli však jen z hlediska jeho literárních kvalit, nýbrž právě z pohledu dramaturgického, tj. budou se ho učit číst se zřetelem k jeho specifickým kvalitám, nezbytným pro následnou divadelní tvorbu. Cílem tohoto kursu je, aby posluchači byli na základě podrobného rozboru literárního díla schopni pojmenovat nejen hlavní témata a motivické linie, které text nabízí v průběhu „běžného“ (tedy literárně orientovaného) čtení a které vypovídají například o charakteristice jednotlivých postav, motivacích jejich jednání, či o hlavních i dílčích motivech a tématech hry, ale aby byli zároveň schopni rozeznat jeho kvality (a případně i „ne- kvality“ ) specificky divadelní, aby dovedli rozpoznat a pojmenovat takové prvky obsažené v textu, které si svou povahou doslova vynucují svou jevištní podobu a scénickou realizaci. 5) Doporučená nebo povinná literatura
Z.Hořínek: Úvod do praktické dramaturgie
J.Vostrý: Úvod do studia režie a dramaturgie
J.Císař: Základy dramaturgie I. II.
J.L.Styan: Prvky dramatu
P.Szondi: Teória modernej drámy
R. Barthes : Úvod do strukturální analýzy vyprávění
G. Genett : Hranice vyprávění
L. Hutcheonová : Teória adaptácie
J.Grossman: O výkladu jednoho textu
J. Etlík : Fenomén hry aneb Schmidův Mozart 1991
J.Etlík : Termíny k dohodnutí
L. Suchařípa : Člověk si musí vybrat
E. Klos : Dramaturgie je, když… 6) Atestace
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80 procentní účasti na semináři, která je podmínkou k účastí na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení semináře, a to písemnou zkouškou.