Divadlo pro děti a mládež (Mgr. Luděk Horký)
Úvod do oblasti specializovaného divadla pro děti a mládež. Zmapování současné situace v oboru dramatické a divadelní tvorby pro děti a mladé publikum na území České republiky v kombinaci s tematickými exkurzy do historie. (Zejména počátky specializace v 90. letech 19. století, inspirativní odkaz Vaňátkova Malého déčka,
Malého osvobozeného divadla, Skupova Divadla S+H a Pražského divadla pro mládež Míly Mellanové).
Vysvětlení základních pojmů z oblasti divadla pro děti. Vymezení loutkového a činoherního divadla pro děti a mládež v minulosti a nyní. Prolínání principů a vlivu amatérského a profesionálního divadla pro děti v českém prostředí (význam amatérského divadla pro děti dříve a dnes, profesionalizace loutkových scén v 50. letech 20. století, současnost). Specifika tvorby ve statutárních divadlech pro děti, v nezávislých produkčních jednotkách a v agenturních produkcích. Postavení tvorby pro děti v oblastních, městských a národních divadlech. Vymezení
Divadla pro děti a Dětského divadla (dospělí dětem versus děti dětem) s exkurzem do historie (experimenty
Miloslava Dismana od roku 1918 dál, základy divadelního lektorství v českém prostředí). Význam dětských herců v profesionálním divadle pro děti. Tvořivá dramatika (dramatická výchova): divadlo prostředkem, nikoli cílem.
Divadlo na hranici umění a vzdělávání, sociální divadlo - Divadlo ve výchově, Divadlo Fórum. Funkce divadla pro děti a mládež (výchovné tendence a umělecké dílo). Dětský divák - cílová skupina a její členění podle vývojové psychologie, specifikace generace Z. Divadlo pro děti různých věkových stupňů a pro mládež (vliv specializace na dramatiku, dramaturgii, na herectví, na režii). Labeling v umění pro děti. Věkové hraniční oblasti: trend batolarií, divadlo pro teenagery. Specifika rodinného divadla a problematika vnímání umění s rodičem nebo bez rodiče.
Základní přehled institucí, zabývajících se divadlem pro d ěti a mládež (statutární divadla, festivaly, UNIMA,
ASSITEJ, Sdružení pro tvořivou dramatiku, NIPOS Artama atd.). Specifika a současná praxe hudebního a pohybového divadla pro děti. Dramatická literatura pro děti a mládež – žánry divadla pro děti (se zvláštním důrazem na pohádku a bajku). Východiska dramatické literatury pro loutkové a pro činoherní divadlo. Podíl principů autorského a interpretačního divadla pro děti na současné inscenační praxi. Problematika dramatizace a divadelní adaptace v tvorbě pro děti. Příčiny absence překladové dramatiky v české dětské dramaturgii.