Charles Explorer logo
🇨🇿

Divadlo jako nejlepší 3D film

Předmět na Filozofická fakulta |
ADV0000020

Anotace

Milostný vztah mezi divadlem a filmem je notorický známý. Divadlo pomohlo zrození filmu, film na oplátku vstoupil do divadla jako nové médium. Herci se pohybují mezi jedním a druhým světem, diváci chodí do divadla na své oblíbené filmy. A v posledních letech se nemálo dramatiků přímo či nepřímo podílí na filmových verzích svých textů pro divadlo.

V rámci semináře se pokusíme nahlédnout na to, k jakým proměnám (ne)dochází při pokusech převést divadelní hry na filmové plátno. A to napříč různými kulturními i jazykovými oblastmi, od Hollywoodu po Barrandov, od romantických komedií po vážněji laděná dramata.

Od Andělů v Americe k Odcházení, přes Pochyby a Teplouše až k Tomovi na farmě a Glengarry Glen Ross. O

Srpnu v zemi indiánů nemluvě. S přídavkem Pochyb & Na dotek.

Protože, jak praví Marshall McLuhan: “The content of a movie is a novel or a play or opera."

Kurz je primárně určen studentům navazujícího magisterského stupně studia, po konzultaci s vyučujícím může být s ohledem na kapacitu kurzu zapsán i student bakalářského stupně studia od 2. ročníku výše.

(Součástí semináře budou projekce filmů a jejich následná analýza a konfrontace s původními texty pro divadlo.

Výuka bude probíhat ve dvou ca. 90 minutových blocích: projekce + seminář)

Předběžný pracovní soupis titulů, jež budeme číst a sledovat:

Tony Kushner: Angels in America

Martin Sherman: Bent

John Patrick Shanley: Doubts

Patrick Marber: Closer

Michel-Marc Bouchard: Tom na farmě

Petr Kolečko: Zakázané uvolnění

Robert Thomas: 8 femmes

David Mamet: Glengarry Glen Ross

Tracy Letts: August: Osage County

Václav Havel: Odcházení

Ale případně možná i:

Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern are Dead

Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patellière: Le Prénom